Installerat och testat runt lite granna nu. Nyfiken på vad "high-poly"-versionen betydde i praktiken och konstareade att ja, den är snygg som tusan. Kollade även på hur mycket polygoner det egentligen handlar om, se bilden. Tabellen visar originbalspår, SR av maj-releasen, tror det är version 1.3 då, samt nuvarande high-poly-version. Jämförelseobjekt är en enkelspårig kurva med träslipers, 2000m radie och 20graders böj. Alla spåren är loddade, det är ju bra.
Som ni ser, så är det ett rejält kliv uppåt i antal polygoner, relativt original. Allt över 1000m är dock till SR fördel ska man dock tillägga. Endast SR från i maj har 4 lod-nivåer, de andra har tre. Bör väl då motsvara klassen medium i version 1.6, vilket jag inte testat faktiskt. Jag har heller inte testat låg-polyversionen av den anledningen att jag blev lite förbryllad när den hade lika många polygoner som highpoly-varianten. Antingen har jag gjort nått tok nånstans (mest sannolikt) eller så har 3Dtrains fumlat ihop paketen...

Ska fortsätta kolla på det.
Testat på GDSJ och det va inga problem med fps i min burk, men det är ju ingen rättvisande rutt, eftersom den är "naken". Med tanke på attspåren är så pass polygonstinna, så ska man nog vara lite försiktig, skulle jag säga. Mer rapporter följer.
Man kan nog dock säga att mediumversionen är inte några jätte-tillägg i polygoner, från 600m och uppåt jämfört med original, så att använda ScaleRail i medium-klass bör inte vara nått stort problem, om det inte är rutter med stora bangårdar.
EDIT: Sådär, nu blev det bättre. Såklart jag själv som fumlade, blandade ihop Wood och concret. Det finns som sagt lite o välja bland.
Uppdaterade nu tabellen, så den innehåller både low-poly och standard, för den här biten, som jag tyckte va representativ. den gula kolumnen är då ScaleRail av vårens release, version 1.3 och det visar sig at den polygonmässigt inte har någon direkt motsvarighet. Som ni ser, så beror det på vilket avstånd om man ska säga att 1.61 standard är bantad eller fetare än vårens version... från 0 m definitivt, avstånden för lod-byte har förändrats. vet inte om det är helt til det bättre, en lod vid 400m som vårens version skulle nog inte varit så dumt för bangårdar där det finns mycke spår. upp till 599m hade vårens version redan kommit till 3:e lod, medans dagens versioner fortfarande är kvar på första. hmm... Även innehållet i de olika versionerna, när det är över 100m kan man fundera på lite... High poly blir här plötsligt snålast... Nåja, att mäta är att veta, eller så... Kan kanske vara bra att ha dessa siffror i medvetenhet, näör man väljer version för sin egen burk.
Det fiffiga (bland mycke annat fiffigt) med dessa varianter, är att du som användare väljer vad du vill köra på i proportion till din dators kapacitet. Så, om du t.ex vill ta snygga screenshots, kan du langa in high-poly eller om det är körning o många andra fordon, kör med low-poly. Har alltså INGET med rutten att göra, huruvuida det ska vara low - medium - high, det är samma globala shapar rakt igenom. gör tre olika global-kataloger för shaparna kanske, så är det bara att namnändra dessa efter vad du tycker är lämpligt just nu. Lysande, tycker jag.