Citat:
Ursprungligen postat av marcus_spelman
Gratulera Mazz, Det är den femtionde sidan på din tråd,
Jag är väldigt imponerad på hur länge du har byggt LLJ
och jag tror flera medlemmar vill gratulera dig.
En fråga, Pinans plats har du väl döpt om från Pians station.
En grej som jag inte fattar är när du säger att rutten bygger på St Anton-Innsbruk rutten.
Det låter kanske lite fånigt med den här frågan men jag vet faktist inte.
|
Tack Marcus!
Ja, jösses... 50 sidor, hå hå ja ja... Nåja, hoppas jag spridigt inspiritation till andra under resans gång, det har iallafall varit förhoppningen, samt att man ser att det rullar vidare framåt... (ehhh, bakåt nåra gånger, men de glömmer vi, tror jag...

)
Ja, det stämmer med Pians plats, det är Pinans plats. Går säkert att väva in en story hur det namnet kom til i den fiktiva verkligheten... Nåja, mina namn i LLJ kommer från en "försvenskning" av originalnamnen, således är:
Innarvet = Innsbruck
Landbäck = Landeck
Petervik = Pier... n ånting..
Antberg = St Anton
etc...
Andra namn på nya delar, har jag helt enkelt tagit kartboken och slagit upp den i Norrland och plockat delar av ortsnamn och satt ihop dom till nya. Arjesele har sina namnrötter således från Arjeplog och Lycksele.
Leleå associerar naturligtvis till Luleå, vilket ju passar med uthamn för malm, precis som i verklighetens malmbana...
Som Pierre mycke riktigt nämner, det är inte mycke kvar av originalrutten.
- Alla spår är utbytta eller möjligtvis endast förflyttade.
- alla marktexturer är utbytta
- Byggnader står vissa kvar, några har fått nya shapar, en del är helt borttagna och ersatta i ny miljö.
Originallängden av St: Anton rutten kan man se på sidan 48. Den ljusblåa sträckningen fram till SJ-banan är originalrutten, så jag skulle nog säga att längden är totalt drygt 3 gånger längre. På mitten är den dock dragen i annan sträckning, till förmån för lite längre körsträcka.