Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-02, 23:40   #13
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg
Skrev i inledningen till detta inlägget att kontaktledningarna inte brukar korsa varandra, men hur gör man i så fall i en korsning som denna? Är det rätt av mig att göra så här? Tack för tipset om 2 och 3 på återledningskontakterna. Tänkte faktiskt inte att man kunde kombinera dem så också.
I Tyskland korsar trådarna varandra. I krysset sitter en slags "korsning" (som ett stort X) där dom nedre trådarna "skarvas" så att dom hamnar i samma nivå, om du förstår hur jag menar? Om man gör som på din bild kan ett tåg riva tråden då strömavtagaren kan fastna i den korsande tråden och river då kontaktledningen.
I Sverige finns det speciella isolatorer som går mellan trådarna. Precis innan spårkrysset går trådarna bredvid varandra en bit, trådarna hålls isär med inspänningskraften och isolatorerna, och går sedan tillbaka ut igen utan att ha behövt korsats. Finns tyvärr inga isolatorer eller liknande som passar så själv struntar jag i isolatorerna, se bilderna. Hoppas dom förklarar lite bättre än det jag skrev.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 11.jpg (93.8 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg 12.jpg (98.6 KB, 142 visningar)

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat