Hej hauguth
Kamerorna ställes in i config Interior. Det finns normalt fem stycken. Alla kameror utgår från en punkt som finns i både bodyfilen och interiorfilen och fastställes vara lika i X,Y,Z i båda filer som göres i Gmax. (Utgår från 0 i alla axlar).
Camera nr: 3 brukar vara den man först ser i spelet. ( se config ex. nedan)
Den är här inställd på 0.85,0.5,0 där första variabeln står för x alltså sidledes placering i hytten från nollpunkten.
Nästa efter kommatecken är y och är inställd på vilket avstånd framför eller bakom utgångspunkten.
Den tredje är i z. Alltså den som bestämmer höjden från utgångspunkten.
Om du vill ändra på höjden så skall det ske i variabel nr:3 som är Z.
I ex. nedan så står den på 0 och vill du höja den med t.ex 3 decimeter så skriver du 0.3. Man får prova sig fram. (OBS! viktikt att punkter och kommatecken sitter på rätt ställe). Om du i stället vill komma längre ned så skriver -0.3
I camera nr: 1,2,4 och fem fins det ytterligare två variabler som är till för att kunna vrida kameran i x och y axlar. Åt sidan är x och upp och ned är y.
Du får prova dig fram. Har svårt själv för det där och komma rätt. Sedan är jag osäker på om det går att ändra i config interior och spara. Kanske fodras det att man måste exportera config eller göra det hela i ett annat program.
Prova får du se.
Kalle
Config Interior exempel:
kind interior mesh Z4p 9702_Interior.pm
camera 0,0,0
cameralist {
camera0 1.4,2.65,-0.540,-1.16,-0.142
camera1 1.4,-2.65,-0.540,0.057,-0.006
camera2 0.85,0.5,0
camera3 1.3,0.95,-0.2,0.83,-6.413
camera4 0,1.25,0,-40.732,-6.389
}
cameradefault 2
attachment {
}
obsolete-table {
}
description Z4p 9702_Interior
trainz-build 1.5
category-class AC
category-region-0 SE
category-era-0 1980s
asset-filename Z4p 9702_Interior
username Z4p 9702_Interior
__________________
KAH
|