Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-19, 11:36   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Pierre.

Ett fruktansvärt problem det där med skalan.
Vad ska man välja. H0 eller N skalan.

Har alltid varit förtjust i N skalan. p.g.a. att man får plats med lite mer på mindre yta.
Men tycker att det är stora nackdelar med det hela.
Dåliga gångegenskaper p.g.a. att dom är alldeles för lätta och man får ägna sig mycket tid till spårrengörning.
Dåligt utbud med svenskt matrial, om man nu vill köra svenskt.
Har i och för sig kommit mycket mer svenskt i denna skalan, än vad det fanns för 20 år sedan när jag höll på med den.

H0 tycker jag ändå passar bäst för att få till bra gångegenskaper, men tyvärr så blir ju ens byggande kraftigt begränsat p.g.a. utrymmet.
Mycket svenskt matrial, som bara blir mer och mer. Danska Heljan har mycket på gång just nu, med gamla svenska lok och vagnar som snart dyker upp på marknaden. Personvagnar har redan kommit.

Sen har vi det stora problemet vad man vill ha.

Växelström eller likström.

Säkraste sättet att få det hela att fungera. Är för mig utan tvekan Märklin. Minst störningar med strömtillförsel och avbrott.
Men själv gillar jag inte Märklin och att se mittskenan och släppskon, så jag valde själv likström, mer jobb och tänkande för att få det att fungera.

Det enda jag riktigt kan rekommendera, är att du satsa på digitalt redan från början, oavsett vilket du väljer.