Vill börja med att tacka för alla tips jag fått här, TACK!
Patrik: Ja, eftersom min bana kommer bli ganska liten, så är det ju bara onödigt/overkill att köpa på sig grejer för en jätte-anläggning...
Eftersom jag är nybörjare och fattar halvsju om digitalt och alla benämningar, så behöver jag tips så jag inte köper onödiga saker.
Kenny: Att jag tänker ha 100cm brett, beror enbart på att få lite plats framför spåren (få in spåren en bit i anläggningen!). Med hjul på benen, så blir det inte svårt att komma till bakom.
Att jag väljer att bygga en rundbana/oval, beror mycket på utrymmet (på längden). Dessutom tycker jag inte det är nått fel med en rundbana, om bakre spåren är dolda!
Jaså, det är så illa med Märklin. Det trodde jag var helsäkert!?
Jag har en ny idé till spårplan också. Att man lägger spåren som en åtta. Spåren som går ner under anläggningen har varsinn vändslinga och varsitt uppställningsspår. Problemet är åtkomst under anläggningen och skarvarna/delarna...
Jag tycker det är skitsvårt med alla märken och vad man ska välja. Man vill välja nått som har bra saker och som kommer finnas i framtiden (fast framtidssäkert kanske inte nått märke är idag!?).
Hitta boken Digitaltåg av Rutger Friberg på Hobbybokhandeln, så den ska inhandlas snarast. Tar visseligen bara upp Märklins system, men man kanske får en inblick hur det digitala funkar och vad som går att göra. Nån som har boken och är den bra? Nått annat tips?