Visa ett inlägg
Gammal 2006-03-05, 21:03   #38
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Tack för tipset Mats!
Jag glömmer jämt bort bibloteket... Micke påminde mig om att det är en gammal bok och man kanske inte har nån nytta av den!?

Jo, jag hitta på en historia till MJ-anläggningen. Påpeka gärna om nått bör ändras.


Välkommen till Tidaberg!

Tidaberg ligger längs den 24 kilometer långa bibanan Tofta-Stenbro i Småland. När du klivit av rälsbussen, så är troligen det första du ser över bangården, den stora tändsticksfabriken. Fabrikens 49 meter höga skorsten syns lång väg och varje dag produceras 260 miljoner tändstickor där. Bakom stationshuset ligger det idylliska lilla samhället vackert inbäddad i grönskan. Nästan alla av dom 153 innevånarna jobbar på fabriken...ja, utom Mats och Ulla på Konsum.

Nu till början av historien.

Den 4 september 1902 föreslog den dåvarande disponenten vid Tidabergs tändsticksfabrik, Albert von Lejontass, att man skulle bygga en järnväg till Stenbro som var beläget vid stambanan. Albert hade lessnat på den dåliga vägen, som under vissa förhållande inte alls kunde trafikeras. Det första spadtaget på Tidaberg-Stenbro Järnväg togs den 22 januari 1904 och ungefär ett år senare gick premiärtåget med tändstickor från fabriken. Kurvorna hade en minsta radie på 300 meter och de största lutningarna uppgick till hela 16 promille och största tillåtna hastighet var 40 km/tim.

Till banans öppnande hade man införskaffat två ånglok. Loken var byggda av Nydqvist & Holm i Trollhättan och döptes till Tilda och Hilda. Till persontrafiken hade man köpt tre tvåaxliga personvagnar och för godstrafiken åtta täckta vagnar. Under dom följande åren kompletterade man den rullande materielen med ett begagnat lokomotiv och två boggivagnar.

Den 7 augusti var det invigning av förlängningen av banan söderut 9 kilometer till den större orten Tofta. Samtidigt bytte den nu 24 kilometer långa järnvägen namn till Tofta-Stenbro Järnväg, TSJ. I slutet av 30-talet köptes två Hilding Carlsson rälsbussar in för persontrafiken. Godstrafiken drevs dock fortfarande med ånglok. 17 Juli 1951 övertog SJ banan och lok och vagnar döptes om. I mitten av 50-talet köpte SJ, fyra Y6 rälsbussar, två T21 diesellok och en Z43 lokomotor. Och för nån dag sen byttes Z43:an ut mot en Z65...

Tidaberg 3 maj 1967
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2006-03-05 klockan 21:18.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat