Visa ett inlägg
Gammal 2006-05-07, 13:20   #39
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Hej, och tackar!

Du har uppfattat den här tråden helt rätt Håkan. Min förhoppning är att någon kanske blir inspirerad att bygga själv. Det jag är mest rädd för är att folk ska börja räkna ner och vänta på att banan ska släppas, för det är lååångt borta.

Det där med gräs reflekterade jag faktiskt över igår. Var och tvättade bilen här i Leksand och medan jag väntade på min tur så tittade jag bort mot järnvägen ett par hundra meter ifrån mig. Det som slog mig då var att man, åtminstånde så här års, inte ser några uppstickande grästuvor och dylikt utan allt ser faktiskt ut som en matta i olika nyanser av gult, brunt och även lite grönt. Jag har sett många snygga bilder där folk använt gräsobjekt (och även en del skräckexempel för den delen), men jag har aldrig lyckats få till det. Dessutom så tycker jag inte riktigt att det behövs. Om man ser på tågen på långt håll så ser man inte grässtråna, och tittar man nära och lite underifrån (som det ofta blir när man står brevid en banvall) så tycker jag att gräs-splinen intill spåret fungerar ganska bra.
Som sagt, gräs kan vara snyggt, men jag kommer nog till största delen att avstå från det.

Så, angående bakgrunden. Nej, det är ingen backdrop. Jag har lagt till ett extra baseboard på varje sida av banan och byggt några enkla berg. Om man drar på lite dis så blir bergen så där lagom otydliga i fjärran. Visar med en bild hur jag har gjort. Som du ser så sluttar marken först nedåt mot granarna, detta för att man helst inte ska se marken ända fram till dessa granar, utan att man endast ska se grantopparna. På så sätt så blir det lite svårare att uppskatta avståndet till dom. I verkligheten så kan ju trädranden och dom omgivande bergen vara flera kilometer bort, men det blir lite ohanterligt i Trainz, speciellt eftersom man inte ens kan se så långt. Därför måste man ju fuska lite. lägre berg närmare som ser ut som högre berg längre bort t.ex.

mvh .... Mats
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bakgrund.jpg (174.5 KB, 320 visningar)