Hector Rail
De tåg med röda växelflak Du sett på bild, är ett systemtåg som Hector kör för Euroshuttle mellan Halden och Hallsberg. EUS kombiterminal ligger i Berg, där flaken dras landsväg till från slutkund. Exporten går till stor del från Sagbruket i Halden. Övrig godstrafik är tunga tåg till o från Borregards i Sarpsborg, mycket kem och täckta vagnar med papper. Tankvagnar till o från Arizona Chemicals i Greaker. Vagnslaster till Moss, samt givetvis en omfattande kombi och container trafik Alnabru(Oslo)-Halden vv. Dragkraft till o från Sverige oftast El 16 i cargonets målning, men även GC Rc. Lokala tåg El 16 eller El14. Växling Di7, Di 8. Persontrafiken i dag helt uteslutande NSB, Sverige-Norge vv BM 73b. lokaltrafiken El18+B5, eller typ 69. Vill Du gå bakåt i tiden 70-80 tal var Persontågen dragna av El 13, eller SJ litt F med passvagnar av lämplig typ. Gamla Snt 161/162 tex (Skandiapilen), såg ut som följer; El13, alt F+NSB A2+NSB B+SJ B5+SJ RB4+SJ B8+SJ BF2. I nattågen gick även 2 NSB WLAB, alt 2 SJ WLAB 12. Godstågen av Rc, El 14 och El 16 i gamla målningen. Växlig El10 Di5 Även Hg2 förekom. Däremot inga D lok i linje tjänst i Norge, detta beroende på att NSB inte tillät koppelstångslok pga stor åverkan på spårläget. Undantaget på Ofotenbanan. Detta så långt som min minnesbild sträcker sig från den gamla goda tiden.
Lasse J
|