2006-06-27, 22:40
|
|
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
Hej
Tråkiga nyheter då...
Nedanstående text har vi gemensamt författat, så det är vår gemensamma syn på det hela.
Mazz kastar in handsken med signalsättningen. Mazz lyckades inte att analysera vad kärnproblemet är, då rutten plötsligt inte ville laddas i AE längre, under signalsättningens gång. Följande saker ligger nu till grund för
att Hawk nu sätter rutten på "hold":
- Sur-tilarna. Vad är det egentliga problemet med dessa? Det går att addera objekt i sådan tile, MEN, man måste gå till en grann-tile för att kunna spara. Sjukt och oroväckande att det inte går att bli av med det problemet.
1200-1300 objekt i tilen är i sammanhanget ingenting, så det är sannolikt inte bekymret.
- Stora problem att placera bommar. Tyder på att något är ur fas, väg/spår hittas inte med mindre än att man placerar
en ny blind-väg under den andra, enbart för att få bommarna att fästa.
- Signalsättningsproblemet. Varför vill rutten nu inte accepteras av AE? De satta signalerna som genererade problemet
är analyserade / bortplockade, men problemet kvarstår. Utan förståelse för varför det sker, finns det ingen ide att fortsätta
då det garanterat kommer uppträda igen.
Det är synd på så fin rutt, att det blir så här. Teoretiskt, så skulle man kunna backa bandet och nu bestämma sig för att
lägga om spåren, så som va tänkt från början, så man har en helt ny spårdatabas. Tyvärr tror jag inte det löser problemen.
Roten till det onda tror jag (Mazz) ligger i sur-tilarna. Jag har redan testat att göra en helt ny spårdatabas, enbart
innehållandes spåren i norr, men lik förbenat så trilskas sur-tilarna med sparningsbekymmret.
Så, att lägga om spåren är ingen lösning, som jag ser det.
Man skulle förvisso kunna lägga ner sin själ i att fortsätta felsökandet, men i skuggan av det tämligen svala intresset för tågsimualtorer i dessa dagar så känns det inte speciellt meningsfullt, det är en hel del tid som måste investeras för att komma vidare.

För att inte allt arbete bara ska gå i soptunnan, så lägger vi upp rutten i alla fall, utan signaler. Ni får ta det som det är, helt enkelt.
Skulle nån lyckas signalsätta rutten, så lovar vi att skicka en påse bananer som tack... I rutten kommer B-lok och C3-vagnar att ingå, i alfa-versioner. Vi gör iordning rutten nu, med svenska namn på orterna och lägger upp den så snart som möjligt, räkna med i början av augusti.
Så ungefär, då vet ni läget.
Mazz / Hawk