Ämne: JBJ R2
Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-29, 22:26   #25
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Jag funderar iof nu oxå på vad man ska lägga sig på för nominell sth på rutten... Nu har jag inte djupstuderat vilka radier som dominerar, men det känns åtminstånde på enkelspår-sträckorna så är det 500m radie som dominerar. Det skulle i så fall innebära att man sätter en sth på 100km/t... Vad tycker ni? Dubbelspåren verkar vara mer flackare kurvor, antar 1000m radie där, typiskt... Varje tavla kommer jag fundera på vad det är för radier som gäller, men kul att höra vilken "överhastighet" som eventuellt kan önskas...

[/quote]

Jag tycker att högsta hastigheten 140 Km/h som var i "ur JBJ" var passande för rutten. Dock möjligen med undantag i början ut från Jarlsberg där det finns en lång raksträcka den kan gott ha 160.

Enkelspåren:100 Km/h låter bra, stöter du på någon 250 meterskurva tycker jag att du skall sätta ner hastigheten till 70 eller 60.

Dubbelspåren: 140 tycker jag som jag redan skrivit är en bra Sth. Rutten representerar inte en högahastighetsjärnväg utan sanrare en godsbana i Berslagen.

En sak till, i många rutter är det aldeles för kort mellan förvarningstavlan om hastighetsnedsättning och själva nedsättningen. Minst 1000 meter helst.

Signaleran: Nu kan jag inte något om signalsättning i MSTS men, du skriver tidigare att ni har ganska stora radier i växlaran. Det låter som om det skulle vara sth 70 genom växlaran. Är det möjligt att ändra så att signalena som visar två gröna tillåter sth 70? I verkligheten ges ett ATC besked om detta men det syns ju i Track monitorn vad som gäller.

Det ser ut att bli en toppen rutt!!!

mvh Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat