Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Tack Magnus för bra svar! Känns som bra riktlinjer för den här rutten.
Växlarna då, jo det går utmärkt att sätta up en signaltyp för sth 70 vid 2 gröna. Men, nu ställer jag ett frågande påstående... (heter det så?  )
Förr i tiden har jag sett att sth för 2 gröna kunde vara t.ex 70 istället för 40. Signalen hade då en tilläggstavla med en 7-a. Sen kom ATC och bort försvann den signalkombinationen. Vad jag har förstått, så om en växel idag är konstruerad för en lika eller högre sth än 80km/t, så visas inte 2 gröna utan då är det vanlig enkelgrön som gäller. Detta för att den optiska signaleringen ska täcka in fordon utan ATC och dessa har max tillåten hastighet av 80. Fordon som tillåts snabbare hastighet, regelras då via ATC-besked, även vid 2 gröna. Fordon utan ATC så gäller alltid 40 km/t vid 2 gröna och 80 blir aldrig mer än 80 förståss vid enkelgrön.
Nu kan vi ju inte ge ATC-besked i MSTS på samma sätt som in real life, så att jag tänker göra på följande sätt, om ingen tar ner mig på jorden:
Den 5-gradiga växeln, som Hans snyggt har opererat in på de ställen där enkelspår övergår til dubbelspår har en radie på 655m och det borde då för de flesta fallen fungera då utan annan hastighetsnedsättning än ordinarie fart, 100km/t för enkelspår, eftersom 655m radie är god för 115km/t. OM snabbare, sätter jag ned farten till 115 km/t på den svängande grenen. Endast enkelgrön signalering, oavsett rak eller sväng i växel. Invändningar mot denna princip? 
|
Nu är inte jag så gammal att jag varit med innan ATC;n kom. men jag har också hört talas om detta någon gång så jag tror duhar rätt om tvlorna innnan ATC;n
Vad det gäller växlar så var det ju det här som gäller i verkligheten:
http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=11519
(tredje inlägget)
Men som du skriver kan man inte vara helt verklighetstrogen utan måste kompromissa.
Om jag fick bestämma skulle det nog se ut på följande sätt:
Två gröna med en tillägstavla med en 7 på vid infarten till ett mötespår på linjen. sth 70
Två eller tre gröna utan tavla vid infart till en station som Pursche skriver.
sth 40
Men det är du som bestämmer.
/Magnus