Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Tack för att ni som bygger vidare på JBJ 2 lyssnar på alla förslag.
Men angående hastigheter så är iallafall min vision att JBJ skall ha en STH av max 140 på raksträckorna, och 90-120 på enkelspåren.
Nu vet ju inte jag hur pass mycket av "original JBJ" som finns kvar och hur mycket som är uträtat.
Det jag har förstått är att alla före detta "berg- och dalbanor" i princip är borttagna.
Hur blir det med "bibanan" från Säringe till vad det nu hette ("Kallispell" heter det iaf på Marias Pass) ???
Där skulle man ju kanske kunna ha typ rälsbuss/lokaltågstrafik med en sth av 70 km/h. Om bibanan nu finns kvar i rutten vill säga.
Annars återigen, det är ett fantastiskt jobb ni gör! 
|
Jag å min sida tackar alla som ventilerar sina förslag och ideer, det är både trevligt och inspirerande! Väldigt roligt att bygga när man har haft ett givande resonemang så som detta varit.
Jag återkommer med mer info senare om hastigheter, men vi verkar ha "svängt in" mot en ganska gemensam syn på målsättningarna vad gäller hastigheter och signaler, men sen blir det såklart dialekter av det när man sitter med arbetet framför sig.
Bibanan finns abslout kvar och 70 på den kan mycket väl vara lämpligt. Jag tänker mig att en "regional-rälsbuss" på den banan kan vara passande, men såklart ska spåren ligga så att även person-loktåg är gångbart.
Det finns även en sak till jag funderar på. Rutten har ju bitvis dubbelspår och bitvis enkelspår. Det kommer i sak att innebära att rutten inte kommer kunna utnyttja kapaciteten på dubbelspåren så värst mycke mer än om det varit enkelspår hela vägen. I verkligheten kan man ju genom finare planering utnyttja dubbelspåren mer optimalt, men eftersom ma har svårare att prioritera tågen i MSTS, så om man har för mycke tågrörelser så kommer det att korka igen vid enkelspåren. Så, kanske tillkommer det någon "betydande" bibana, för att bättre motivera dubbelspår till en viss punkt. (Lugn Hawk, inga långa nya banor på nya tiles, jag lovar...

) det skulle ge att man får möjlighet till lite mer intressant omgivande AI-trafik, tänker jag... Egentligen gillar jag inte spår som bara sticker iväg och avslutas efter nästa böj, men i det här fallet är det lite motiverat. Alla spår som "försvinner ut i stora världen" kommer förses med "kvastar" ala KMJ3, för att man ska kunna "föda" nya AI-tåg på ett kontrollerat sätt. Synpunkter?