Visa ett inlägg
Gammal 2023-04-28, 17:34   #23
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hänt en del nu..

Jecos Z70 gick som en kratta, stanna i varje växel och man fick knuffa igång den, dessutom var den dålig på krypkörning. Det är ju två saker som ett växellok bör klara av tycker jag. Så lessna och sålde iväg den. Synd på en annars fin modell.

Lima vagnarna åkte dom också. Hade varit tvungen att byta alla hjul på dom + att kopplen inte gick att (enkelt) bytas ut. Vissa av vagnarna sakna dessutom delar.

Så tänkte köpa antingen Jecos kommande T23a eller Trix T44a med ljud och telex-koppel. Starta en tråd på Svenskt mj-forum https://www.svensktmjforum.se/forum/...?topic=26717.0 om vilket av dessa jag borde köpa. Fick veta att lok med ramverk ofta spårar ur, på banor med snäv kurvradie. Och eftersom min bana kommer att ha snäva kurvor, så blev valet T44an.

Har den hemma nu och ljudet är bra, den går som en dröm (även på mina kurvor) och kopplar lätt av. Men när man kör med några vagnar, så tappar man dom i början av första kurvan. Provat åt båda håll och olika hastigheter m.m. Men det spelar ingen roll, samma resultat blir det! Vet inte om det beror på kurvorna eller kopplen?

Beslöt mig för att jag ska köpa kurvor med större radie (Roco R3), så kanske detta problem löser sig och att jag även kan köra lok med ramverk (t.ex. T21 och T23) på min bana.

Så igår köpte jag en ny, bredare OSD-skiva och idag har jag kämpat för att skapa mer plats för tågbanan hemma. Blev att jag tog bort benen på bänken jag hade i hallen och använde den till tv-bänk. Då fanns rum att ställa barskåpet bredvid den och utan barskåpet vid tågbordet blev det mer rum för tågbana. Gamla tv-bänken som bestod av två 120x40 skåpstommar på ben, hamna ovan på varann i hallen. Lagt upp lite bilder på detta, i tråden på länken ovan.

Blev riktigt bra och jag blev nöjd + att jag fick mer utrymme att köra tåg på!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2023-04-28 klockan 17:37.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat