Ämne: Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-13, 11:40   #418
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Var det inte problem med trackside-signaler redan i Trainz 2010, eller minns jag fel?
Bra minne, Jockes. Problemet med JVS-signalerna är att de inte blev färdigtestade innan Svenolov försvann från banan. De är fortfarande "b3". Signalerna har inte lagts ut publikt, men har spridits genom enskildas initiativ.

Signalerna är bra även om Name-skylten saknas. I samband med moderniseringen av Nynäsbanan, vilket sker med Jkloket i förarsätet,har en del saker upptäckts.Hans kompetens kan inte ifrågasättas, Det allvarligaste felet, som jag ser det, är att blocksignalerna fungerar i en riktning, men dåligt i den andra.

En förklaring kan vara på plats: Det handlar om enkelspåriga banor. Vad som kan inträffa är att tåg kan få grönt ljus på stationen även om ett mötande tåg finns på linjen. Vill någon att jag ska utveckla det så återkom.

Lösningen är tills vidare enkel; ta bort blocksignalerna från en enkelspårig järnväg. En dubbelspårig järnväg berörs inte, det går bra att köra tåg efter varandra.

Det kan nämnas att Jkloket har färska erfarenheten av bansträckningen Alvesta - Kalmar, som har likheter med Nynäsbanan. Där finns inga blocksignaler annat än två försignalerade mellanblocksignaler.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat