Visa ett inlägg
Gammal 2023-10-18, 12:43   #189
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Har insett att det är väldigt roligt att göra laster till vagnarna. Till skillnad från en hel vagn som tydligen tar nära ett och ett halvt år (!) att färdigställa så går det på bara ett par timmar få ihop snygga laster, från research till modellering, UV-mappning, PBR-texturering, LOD:ning och exportering till Trainz. Dessutom går det snabbt att skapa flera olika variationer genom att flytta runt de olika mesherna jag har modellerat och texturerat.

Till Hs:en har det nu blivit två nya laster, dels trälårar med fryst fisk (även om man inte ser själva fisken), samt en last med mjölkkannor. Typiska laster för Hs.

Jag har skapat dessa genom att modellera fyra varianter på mesherna (lårarna respektive mjölkkannorna), UV-mappat alla dessa variationer av samma last på samma texture och sedan i Quixel Mixer texturerat dessa med lite olika vädring, slitage och nyans. Sedan tillbaka i Blender har jag skapat ett antal variationer genom att helt enkelt ta de fyra varianter av lårarna/mjölkkannorna jag har och placerat dessa i olika ordning, på olika plats, med olika rotation osv. Man ska aldrig underskatta att rotera föremål för att få bort känslan av repetition!

Lasterna är separata för mjölkannor och fryst fisk, men de kan blandas i lastrummet på Hs:en vilket syns på bilden här nedan:



Tyvärr så är Trainz slumpgenerator ökänt dålig på att slumpa saker (gäller både texturer och laster) så här har den lyckats att placera ut samma meshvariation av mjölkkannorna tre gånger på rad, så viss repetition kan upplevas.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat