Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-03-21, 11:23   #181
tanigardi
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Har precis upptäck detsamma. Har gjort lite felsökning, Trainz visar inga fel på assettsaarna men med lite "trial and error" har jag funnit att det i mina rutter är bryggstolparna, fackverksbryggor, fackverksutliggare och linjestolpe äldre som får rutterna att krascha. Min misstanke att det är något med scripten som spökar, i flera av assetsen refereras det till ett script men scriptfilen verkar saknas (måste tillägga att mina kunskaper om script är oerhört begränsat).
//Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-03-21, 11:40   #182
tanigardi
Medlem

Standard

Upptäckte nu att scripten saknas inte i de andra assetserna, var jag som tittat lite slarvigt.
//Åke
Gammal 2025-03-21, 11:53   #183
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Har precis upptäck detsamma. Har gjort lite felsökning, Trainz visar inga fel på assettsaarna men med lite "trial and error" har jag funnit att det i mina rutter är bryggstolparna, fackverksbryggor, fackverksutliggare och linjestolpe äldre som får rutterna att krascha. Min misstanke att det är något med scripten som spökar, i flera av assetsen refereras det till ett script men scriptfilen verkar saknas (måste tillägga att mina kunskaper om script är oerhört begränsat).
//Åke
Jag provade radera allt som hade med STW kontaktledning att göra (använder "STW luftledningspaket för TANE", högst upp här: https://banbyggarna.se/stl/scenery/trackside/page1.html), och för mig kraschar fortfarande rutten. Får fortsätta felsöka här också... Verkar ju inte vara signalsystemet som får det att krascha i alla fall?

EDIT: Har nu provat bygga i en ny rutt, och ja, verkar som om det är kontaktledningen som ställer till det. Trainz kraschar nästan direkt när jag håller på att bygga kontaktledning.

Senast redigerad av Jockes den 2025-03-21 klockan 12:01.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-03-21, 12:12   #184
tanigardi
Medlem

Standard

Nej, signalsystemet verkar inte påverka att Trainz kraschar, jag har dock bara semaforer på mina rutter. När jag inaktiverat de krånglande stolparna och bryggorna, då kan jag når jag öppnar rutten se alla ledningarna på sin plats. Jag noterade också att efter hotfixen, då började i alla fall ledningarna att fungera, så vi har åtminstone kommit halvvägs.
//Åke
Gammal 2025-03-21, 12:59   #185
Jockes
Medlem

Standard

Har skickat ett Support-ärende till N3V, får se om jag får något svar... Vore ju väldigt trist om våran svenska kontaktledning skulle göra att det nu blir ett slut på allt det roliga, utan den blir det svårt att använda Trainz..
Gammal 2025-03-21, 18:56   #186
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Har ni testat andra utländska rutter? Kraschar de?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-03-21, 19:44   #187
Jockes
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Har ni testat andra utländska rutter? Kraschar de?
Ja, det är just specifikt svenska kontaktledningen som gör att spelet kraschar. Inget annat strular vad jag märkt av. Alla mina övriga rutter och assets fungerar utan anmärkning vad jag märkt av än så länge.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:33.