Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Forumet

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-12-27, 17:56   #1
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard Dödstyst

Hej!
Va tyst forumet är. Jag försöker hålla forumet liv.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2024-12-28, 00:25   #2
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Håller med och det är synd. Jag håller koll på tågsimmen, men var länge sen jag körde nått. Har blivit mer och mer spelande på PS5an....tyvärr.

Undra hur många som fortfarande med/inom tågsim idag? Bygger? Kör?
Gammal 2024-12-28, 11:34   #3
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Jag tror att så fort inte går att ladda upp bilder, svalnade intresset av forumet.
Jag har ingen möjlighet att ladda upp bilder.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-12-29, 13:40   #4
smajlet
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Här körs det fortvarande och gläds av dom som kommer med uppdateringar.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-12-30, 17:59   #5
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Det spelas en hel del tågsim, har nyligen upptäckt Discord, tydligen är det där ungdomarna hänger (och det är väl egentligen inte så konstigt, går det ens att registrera sig på forumet om man inte är en bot?).

Men de är inte längre de traditionella tågsimmarna som gäller, mycket verkar vara Roblox och Minecraft med diverse mods. I Thomas P Discord delas ofta bilder på diverse tågsim och 3D-modeller (till Roblox/Minecraft), men de flesta kör bara tåg.

Forumet är absolut dött, men bilduppladdningen går att lösa enkelt om viljan finns hos oss. Finns en hel del gratistjänster där ute, tyvärr kan de sluta fungera efter några år, men de fungerar oftast bra för stunden och närmsta tiden. Själv kör jag med eget webbhotell, men det är för att jag har en annan hemsida.
Gammal 2025-01-09, 02:04   #6
Bambistor
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Standard

Har startat en discord nyligen i ett försök att återuppliva "forumet".

Alla är välkomna! https://discord.gg/ehyxAvSNDX
Gammal 2025-01-09, 15:24   #7
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Hej!
Även jag håller fortfarande på med tågsim, i mitt fall Trainz men skriver endast när jag tycker att det finns något matnyttigt att dryfta! Jag bygger och kör endast i testsyfte eftersom jag mest håller på med programmering till Trainz, och det kan knappast vara av intresse att visa upp förändringar i koden innan det är "färdigt" bara för att det ska skrivas mera på forumet. Jag brukar läsa allt som skrivs här (förutom rent spam) oavsett om jag är intresserad eller ej! Tyvärr så verkar det finnas en allmän åsikt om att kvantitet är bättre när det gäller inläggen än kvalitet. Jag har personligen hellre färre inlägg med kvalité än många där de intressanta inläggen försvinner i "bruset".

Citat:
Ursprungligen postat av Bambistor Visa inlägg
Har startat en discord nyligen i ett försök att återuppliva "forumet".

Alla är välkomna! https://discord.gg/ehyxAvSNDX
Sedan är det ju så att om folk försvinner härifrån utav olika anledningar och om de dessutom har varit frekventa skribenter så kommer det ju att märkas. Och det är ju ändå vi som är här som gör forumet, därför kan jag heller inte förstå hur det kan främja forumet om det skapas innehåll på andra ställen.

Jag kan hålla med Totte om att den saknade bilduppladdningen kan vara ett hinder och även att inte kunna ladda upp andra filer. Men bägge är ju relativt lätt att kringgå, finns ju mängder med ställen att dela filer numera. Givetvis så kan man inte veta hur länge filer ligger uppe, men det är mycket som är osäkert...
Jag kan lägga upp ett inlägg om hur jag laddar upp bildfiler på den site jag använder, om det finns intresse?

Problemet om det blir/upplevs som ett lågt intresse för forumet och det inte är intressesant att hålla liv i det längre, blir ju att mängder med information, filer och länkar försvinner och det vore väldigt synd trycker jag!

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-01-10, 22:31   #8
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Det stora problemet tycker jag är registreringen, det går idag inte längre att registrera sig, är det något som går att lösa? Annars är det klart forumet dör ut, vi blir alla äldre och intresset för tågsim går nog i vågor för oss alla. Går det annars att behålla forumet som det är, men ta bort all form av inlogg-krav för att ladda ner filer eller besöka forumet, och sedan stänga möjligheten att posta nya grejer, och helt gå över till typ Discord? Forum är ju inget som dagens ungdomar verkar hålla på med. Eller kanske ha nån multi-funktion? Trainz.de har både Discord och eget forum, och de är på något sätt sammankopplade med en chatt. Finns många möjligheter, men något skulle nog behöva göras.

vbulletin kan importeras till xenforo, det gjorde bla. N3V med Trainz-forumet. Skulle något sånt kunna ske här? Man lär ju behöva betala en slant, men det kanske är värt det, om det går att behålla alla inlägg? Forumprogramvaran som används här är väl inte direkt den modernaste.

Men jag bara spånar, vore ju trist om forumet bara dog helt och hållet...
Gammal 2025-01-11, 00:42   #9
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Jag har framfört till Fredrik häromdagen att det vore fint om registrering som ny medlem samt bilduppladdning vore fint att få igång igen för att vi inte sakta ska tyna bort. Jag har i dagsläget inte fått något svar så jag vet inte om det är besvärligt bekymmer eller ej.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-01-11, 15:50   #10
ADDE
Medlem

Reg.datum: Feb 2012
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Det stora problemet tycker jag är registreringen, det går idag inte längre att registrera sig, är det något som går att lösa? Annars är det klart forumet dör ut, vi blir alla äldre och intresset för tågsim går nog i vågor för oss alla. Går det annars att behålla forumet som det är, men ta bort all form av inlogg-krav för att ladda ner filer eller besöka forumet, och sedan stänga möjligheten att posta nya grejer, och helt gå över till typ Discord? Forum är ju inget som dagens ungdomar verkar hålla på med. Eller kanske ha nån multi-funktion? Trainz.de har både Discord och eget forum, och de är på något sätt sammankopplade med en chatt. Finns många möjligheter, men något skulle nog behöva göras.

vbulletin kan importeras till xenforo, det gjorde bla. N3V med Trainz-forumet. Skulle något sånt kunna ske här? Man lär ju behöva betala en slant, men det kanske är värt det, om det går att behålla alla inlägg? Forumprogramvaran som används här är väl inte direkt den modernaste.

Men jag bara spånar, vore ju trist om forumet bara dog helt och hållet...
Istället för att betala en slant (igen) så kanske man ska konvertera till ett öppet gratisalternativ såsom phpBB (som UKTS använde bl.a. - Ett forum jag jobbade mycket med som yngre), och kanske ha en front-sida byggd i wordpress?

Bästa vore ju att ha en dedikerad download-sektion som just bl.a. Rail-Sim.de och flera andra sidor redan har, så användare slipper söka i forumet efter downloads - och länkar som i värsta fall har slutat fungera.

Men Fredrik är ju helt apatisk. Jag har flera ggr erbjudit mig att ta över ansvaret här, men han verkar vare sig intresserad av att ge bort eller driva sidan vidare. Då tynar ju forumet bort sakta men säkert, och den svenska tågsimulatorhobbyn blir ju i stort sett osynlig i det stora hela.

För min del har jag slutat helt idagsläget, men man ska aldrig säga aldrig. Jag kanske kommer tillbaka med något projekt igen, men just nu ligger fokus på andra saker här i livet.

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.

Senast redigerad av ADDE den 2025-01-11 klockan 15:52.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-01-17, 21:22   #11
jorgen3
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Standard

Det är först när det kommer fram en tågsimulator som de flesta vill använda.
Man kan göra egna rutter Lok i den lättanvänd. När det händer så kommer tågsimulatorn hobbyn att blomma igen tror jag.
Kanske inte som Msts i början på 2000
Men jag ser ingen utveckling i framtiden som tyder att det ska hända.

Trodde förut på Simrail kanske men jag tycker den går åt fel håll lite.

Men jag personligen hoppas på Century of Steam.
Men det är inget svenskt i den
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-02-01, 04:55   #12
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Trist att det blivit så dött här. Jag tittar in någon gång ibland för att hålla mig uppdaterad, men så mycket spelande har det inte blivit på senare år. Kör numera tåg på heltid hos SJ Norrlandståg så att göra det på datorn också blir lite väl mycket. Saknar ibland att bygga banor och har försökt komma in i det igen, men mycket har glömts bort och jag kom inte så mycket längre än att lägga lite spår, tyvärr. Någon gång kanske.

Det här forumet var en viktig del för mig under en stor del av tonåren och tidiga vuxenlivet så det vore riktigt trist att se det dö ut!

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:14.