Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal Igår, 00:13   #1
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Post Carlsland news

Hej och välkomna till mitt lilla nyhetsblad, Carlsland News.
Här är det tänkt att jag ska berätta lite om mitt nya projekt och kanske få lite input, tips eller önskemål.

För många många år sedan så började jag med Trainz. Jag har aldrig blivit/varit någon inbiten tågfantast så att köra tåg har inte varit mitt stora intresse. Nej, men att bygga ger mig tidsfördriv nog. Det blev efter en tid BENSLAND, som ni kanske sett på annan plats i forumet.

Den rutten blev aldrig helt färdig. Nu har jag lagt Bensland åt sidan och tänkte starta ett nytt projekt: CARLSLAND.

I mångt och mycket är idén densamma. I Bensland var tanken tre öar: Bensö, Carlsö och Stahlsö. Kanske det blir så i Carlsland också. Kanske jag ska kalla projektet BENSLAND Vers.2025 istället för Carlsland?

Eftersom jag nyligen installerat Trainz 22 (eller Trainz Plus eller vad vi nu ska kalla det) och eftersom jag bor i Kanada men har mina rötter i Sverige, så kommer jag att fortsätta med en blandning av nordamerikanska och svenska objekt.

Tyvärr har jag upptäckt att saker från mitt gamla Bensland inte alltid fungerar med senaste Trainz. De är "obsoleta" eller saknar något som inte fungerar längre. Jag får fundera lite över hur jag ska hantera det. Kommer nog så långt det går att använda saker från Aurans egen Download Station och inte de svenska här i detta forum. Tyvärr.

Carlsland är byggt på öar.
Jag har först börjat skapa en lång serie med basbord. De yttre basborden kommer att bli helt täckta av vatten. Water height är sänkt till -5.5 meter och havsbotten till -10 m. Marken på öarna ska bli allt från marknivå och uppåt.

Jag har inte tänkt bygga någon flyglinje i Carlsland, såsom det var i Bensland, utan enbart ha järnvägsnät. Tja, kanske någon busslinje som trafikerar tvärs över öarna också.

Bygget har precis startat och det kommer att ta tid innan jag kan börja leverera bilder och kanske ett smakprov på rutt/session.
Jag ville bara berätta lite om dessa planer och höra om det finns synpunkter eller önskemål eller tips om mitt projekt.

Hälsningar
Svara med citat
Gammal Igår, 18:12   #2
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Alltid kul att höra att det fortfarande finns dom som har tid och intresse för att pyssla vidare med Trainz.
Lycka till med ditt nya projekt .
Gammal Igår, 20:45   #3
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Som ekan säger, kul att det fortfarande finns lite liv i Trainz! Hade bara STW's kontaktledning fungerat i TRS22 SP5 hade jag också hållt på för fullt, suget är stort att bygga i Trainz nu när jag uppgraderat min dator en aning

Ser fram emot att höra, och sedan se en massa bilder från Presidenten!
Gammal Idag, 15:37   #4
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Hej, och tack för er respons.

Det kommer nog inte att bli ofta jag kommer med något till "Carlsland News", därför att bygget går sååå långsamt. Jag är nog lite rostig när jag bygger.
Trots alla lovord och tummar upp för den nya Surveyor 2.0 i Trainz Plus så är jag inte imponerad. Jag tycker faktiskt det är svårt att använda. Så, jag gör mycket i den gamla "Surveyor Classic". Tack i alla fall för den fina finessen att hoppa mellan de båda byggmetoderna och att göra lite tester med "drive session" emellanåt.

När det gäller luftledningar - så har jag inte bestämt mig än om jag ska göra rutten elektrifierad eller köra med diesel/ånga.
Om att STW's luftledningar inte fungerar i Trainz+ så använder jag, som tidigare i Bensland, det enklare och lättare att bygga i: STL ModCat. Finns på STL's Spårnära.

Det lutar nog åt att jag kommer att göra stambanan, två spårig, med elektricitet och de mindre avstickarna till industrier och mindre städer i omgivningarna till enkelspårig och oelektrifierad.

Järnvägskorsningar blir med TRC som fungerar fint för mig. Enkelt och lätt att använda. Jag kör med egna beteckningar på saker i skyddet, såsom "Bst1&1, Bst1&2, Bst1&3...."

Slutligen: Bild på embryot till Carlstown Centralstation med hamnen i bakgrunden.

Bild på hälften av öarna. Jag har tänkt mig några till så alltsammans blir som en stor rund ö-grupp.

screenshot app

Hälsningar
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:34.