![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
HEJ! Jag tänkte det skulle vara kul att visa vilken musikutrustning jag har här hemma
1. Stordatorn, härifrån tar jag ut musiken, jag väljer bland de över 100 dansbands midifiler jag har från Herrgårds, Midilagret och Midifil ![]() 2. Mixerbordet: Yamaha MG124CX här åker ljudet in och här mixas ljudet efter hur jag vill ha det och här har jag kopplat på inkanalerna: Stordator på RCA 2 Mickar på XLR ingångar, 1 telekontakt under sångmicken för utgående mickljud till ljudkompressorn samt 1 vit vänster kanal rca från stereo out på mixerbordet till vänster ingång på slutsteget och en röd höger rca från rec out på mixerbordet till höger kanal på slutsteget och sen kopplar jag även in ett par hörlurar till hörlursingången på mixerbordet Här kan jag även koppla in t.ex en liten mdspelare eller liknande på oanvänd rca kanal ![]() 3. Kompressorn, här kan man komprimera ljudet till och från sångmicken. ![]() 4. Slutsteget, här har jag kopplat en vit rca från mixerbordet till vänster sidas vänstra inkanal på slutsteget och en röd rca från mixerbordet till höger sidas högra inkanal på slutsteget, Sedan har jag kopplat en tele-rca kabel från slutstegets vänstra och högra utkanaler till mddecket. ![]() 5. Mddecket, här stoppar jag in en mdskiva för att göra livemd:s m.m. Här kan man även reglera utgående ljudet till mdskivan och stereon med hjälp av ratten på framsidan från +12 db till -24 db, jag kör på 0 db Här har jag kopplat en ingående rca från slutsteget och en utgående rca från mddecket till ljudingången på stereon ![]() 6. Stereon, här kommer allt ljud från alla ljudkällorna in i ingången på framsidan och åker ut i stereohögtalarna, denna stereo har även ljudbildsredigeringsmöjligheter ![]() 7. Sångmicken, en Shure beta 58A, en av världens bästa sladdmickar, den är otroligt bra särskilt för mig som har svårt att ha lagom avstånd till munnen, den är gjord för att man ska sjunga nära, riktar man den långt ifrån munnen slår den av ![]() 8. Resermicken, en enkel billig Shure Pg 48:a ![]() 9. Pa högtalaren, används instället för hörlurar eller som komplement till stereohögtalarna eller som ensam ljudutkälla antingen kopplad från mixerbordet eller från slutsteget, då kör man bara en utkanal från mixerbordet, stereo out kör jag isåfall till båda vänstra inkanalerna på slutsteget ![]() 10. Och icke att förglömma alla tre små mdspelare för att kunna spela mina egna prestationer ute på stan+att provlyssna på inspelningar jag gjort hemma 1. Den här använder jag mest, med mycket ljudbildsredigeringsmöjligheter i sig också ![]() 2. Dessa två är numera små md spelarreserver ![]() Ibland försöker jag även göra egna cd skivor för privat bruk, då kopplar jag bort slutsteget från mixerbordet och sätter en rca från stereo out till stordatorns ljudintag och flyttar rca kabeln från stordatorns ljuduttag till skärmens hörlursuttag för att slippa rundgång o.sv, sedan använder jag Cubase på stordatorn och spelar in låtar med, sedan redigerar jag låtarna och justerar volymen på dom i Cubase, sen gör jag en "Audio mixdown" i mina dokument, sen öppnar jag ett cd brännar program och kör in låtarna på en tom cd-r skiva, sen har jag en färdig egen cd skiva för eget bruk. Ljudteknik är kul tycker jag. Och tänk vad enkelt man kan göra musik med sig själv med bra resultat om man bara vet hur. Tack gode gud för midi och md:s Detta var inte menat som skryt, utan som att jag gärna delar med mig av mina få erfarenheter som jag har, det är kul. mvh Johnny Nilsson ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
Snygg tåg-stol vid "Stordatorn". Var har du fått den ifrån?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Den har farsan fixat från sitt jobb, den var ersatt med en annan stol på Poståkeriets kontor i Segeltorp. Den skulle ha kastats annars, ja det är en riktig tågstol kan man säga, samma märke som på C20 stolarna fast dom är röda. mvh Johnny Nilsson
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
Roligt. Det passar verkligen om man kör tågsimulator.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Ja, absolut. mvh Johnny Nilsson
|
![]() |
![]() |