![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Jag kommer att slita hela sommaren för att tjäna ihop till en ny kamera. Frågan är då vad jag ska välja..
Alt 1: Nikon D90 med ett bra objektiv (för ca 4-5000kr), reflexskärm, kanske nått filter och kanske en blixt (Total kostnad med blixt som endast är eventuell ca 13500) Alt 2: Nikon D300s (Total kostnad ca 15.000) Vad tycker ni och VARFÖR?
![]() |
#2 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Vad använder du idag? Har du redan en skaplig systemkamera så hade jag helt klart lagt pengarna på optik och andra tillbehör.
![]() |
#3 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Jag har en D60, och jag har bestämt att jag ska byta upp mig till en kamera som kan filma också. Inte för att det är jätteviktigt men en kul grej.
Så frågan är om man ska hoppa upp flera steg till en riktigt bra kamera (jag har redan 4 gluggar) eller om jag ska hoppa upp några få steg till en bra kamera och lite roliga grejer också..
![]() |
#4 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
Får man fråga vad du har för gluggar? Fyra stycken är ju inte illa!
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Nikkor 18-105
Nikkor 55-200 (ska säljas) Nikkor 35mm Tamron 90mm Min favorit är helt klart Tamron's 90a och enl. recensioner ska 28 - 75 vara väldigt bra också.
![]() |
#6 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
![]() Använder du inte tele, eller ska du byta upp dig?
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
FAN! jag är så sugen på en d300s, men jag kan inte bestämma mig om det är för mycket för mig.
Har kollat runt massor av recensioner ikväll och den har så många fina finesser, och alla tycker att den är topklass. Frågan är bara om jag är värd en kamera för 15000? vad tycker ni som sett mina bilder här på forumet, tror ni jag kan utvecklas med en d300s? att mina bilder kan bli bättre än med en d60 och en d90?
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]() Citat:
Jag tror definitivt att du kan utvecklas med en D300s, dock tror jag inte att du kommer märka skillnad på varje bild. I lågljussituationer och snabba förlopp exempelvis blir det nog fler bra bilder, men på iso 100 och en bit upp presterar i stort sett alla moderna kameror lika. Kör på tycker jag om det känns rätt, det är betydligt roligare att fotografera om man trivs med sin kamera. Om det beror på det den presterar eller bara känslan är sekundärt. Det ska vara roligt helt enkelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
Sen finns det väl fler ISO-steg på d300? alltså att man kan välja alla iso-tal? eller är det som d60 att det är bara 100, 200, 400, 800 och 1600 som går? Sen verkar det coolt med liveview och AF där man kan se exakt hur bilden ska bli och hur skärpan ligger? för det är väl det som är meningen? att man ser direkt om bilden är dåligt expoerad osv?
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]() Citat:
![]() ![]() För min högst personliga del är LiveView onödigt då jag aldrig använder den. Fotograferar man landskap och makro är den dock suverän, med tanke på att man kan ta hjälp av rutnät för att få horisonter raka, samt förstora 10 ggr för millimeterprecision vid användning av mycket korta skärpedjup. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Om den största skillnaden är typ hastigheten på d90 och d300s så köper jag en d90. men om d300s återger färger och skärpa o ljus bättre än d90 vill jag ha den.. nån som vet om den är bättre på det planet?
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|