Det omöjliga har skett
Nu har jag verkligen anledning till att citera mig själv: Trainz gör det omöjliga möjligt.
Så här: Jag har mergat två DEM-banor – en gammal med med bangård och samhälle samt spår åt olika håll med en splitter ny DEM-karta. Passningen med min huvudbana (DVVJ) och och den nya DEM-kartan satt perfekt – såväl sidledes som höjdledes.
Döm till min stora förvåning när jag upptäckte att spåret mellan bangården och den nya DEM-kartan FÖRLÄNGTS två kilometer. Till saken hör att jag tidigare kollat måtten i den gamla DEM-kartan från station till där järnväg och E45 korsar.
3-4 baseboards har lagts till på något obegripligt sätt Konsekvensen blev att jag fick lägga till en massa åkrar som inte finns i verkligheten och att banan – jag använder kilometerstolpar – har förlängts från start till mål.
Nu är det nog fel av mig att skylla på Trainz, Radio Mobile ligger väl närmare till hands eller möjligtvis – undertecknad på något sätt.
I kartan härunder har banan förlängts cirkus två kilometer.mellan pilarna. Även i övrigt verkar passningen stämma hyfsat. Den röda linjen markerar gränsen mellan den gamla och nya kartan
Nisse
|