![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Denna snälltågstyp H3 byggdes först av BJ och det blev sammanlagt 10 st. Första loket byggdes redan 1910. Andra privatbanor följde sedan
efter såsom SWB, GDJ, SDJ och HHJ. Allt som allt blev 31 H3 byggda under åren 1910-1929. När SJ köpte upp de olika privatbanorna så omdöptes H3 loken till SJ A6. STH sattes till 90 km/t. Av de ursprungliga 31 loken så finns några bevarade på muséer såsom A6 1543, A6 1687, A6 1689, A6 1793 och A6 1801. Skillnaderna mellan de olika privatbane loken var inte så stora MEN: 1. BJ loken hade en uteliggande excenterstång till skillnad mot SWB 2. BJ loken var 10 cm längre än SWB loken. 3. BJ och SWB rökskydd var olika. 4. BJ och SWB(det mindre) drivhjulshjulomkrets skiljer på 8 mm. Bild 1 visar ett fd. SWB och ett fd BJ lok som är ombyggt till höga gångbord: ![]() Bild 2 visar BJ lok med den typiska rökskärmen: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Ser riktigt bra ut vovven47.
SWB hade och gjort om en del av sina H3 ![]()
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Ser riktigt bra ut vovven47.
SWB hade och gjort om en del av sina H3 lok till SWB litt Nu som sedan blev SJ E6.
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Jo, det stämmer att SWB utnyttjade A6-ans hytt och panna för att ta fram ett godstågs ånglok (SJ E6). 11 stycken kom att tillverkas.
Loken fick emellertid så god prestanda att de även sattes in i persontågstrafik. Vad som behöver göras med Trainz SWB A6 lok i princip är att byta ut dess hjul mot ett löphjul + 4 drivhjul, så har du ett E6 lok! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Blir ännu snyggare med BJ-beteckning - eller hur...? Och kanske röda hjulringar.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Jo, nog är det så tänkt att A6 1792 så småningom skall få sin ursprungliga beteckning BJ H3 70
och naturligtvis röda hjulringar. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|