![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]() ![]() Rc7 1421 drog Blue-X tåg 60 mot Stockholm. Klockan är 06.15 Jag har testat att åka Blue-X mellan Linköping och Stockholm nu. Jag åkte upp till Stockholm igår och hämtade Mson och SJonas. Mson skulle hem och SJonas följde med till Linköping. Han verkar gilla staden. Man kan säga såhär, Blue-X har gett InterCity en nu komfort. Blue-X är ljudisolerat och är nästan lika tyst som X2000. Luftkonditionering finns, det är lika svalt som på X2000. Blue-X har träinslag i inredningen om man jämför med B7. Det är alltid trevligt, sedan är det en heltäckningsmatta istället för ett plastgolv som på X2000. Men stolarna är likadana som B7 och då blir ju sittkomforten inte densamma som på X2000. Avsaknaden av korglutning gör ju att Blue-X tappar ytterligare lite till X2000. Sammanfattningsvis Blue-X är ett upprustat InterCity-tåg och komfoten är bättre än vanliga InterCity-tåg. Finns valmöjligheten mellan dessa tveka inte, utan ta Blue-X! Man reser i nästan lika skön komfort som X2000! Blue-X - Betala för InterCity men res med X2000 Light! ![]() Jag, SJonas och Mson åkte med X2000 1 Klass Kupé hem och jag är fast besluten att det inte finns något skönare tåg än X2000 idag. Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Junior Member
|
![]()
Visst är det stor skillnad!? Har åkt BlueX en hel del mellan Stockholm och Östersund. Resan blir inte alls lika lång och så blir den ju ännu kortare om man tar med sig datorn, dom har ju utrustat alla platser med eluttag så att man kan köra datorn hela resan. Något att rekomendera är dock att man har en fungerande batteri det är nämligen så att elutagen inte ger någon ström när tåget gör kraftiga inbromsningar.
Sen hade jag en liten fråga... Är det så att sj ibland använder förstaklassvagnar som andra klass på X2000? För jag tyckte jag åkte otroligt bekvämt till göteborg i sommras... NetMagic ![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Åk förstaklass, betala för andra!
Ja, SJ fyller alla sina X2000-avgångar till sista platsen om det går. Detta innebär att resenärer som åker med Helgbiljett eller Normalbiljett faktiskt får åka i Vagn 1 eller 2 ibland om det inte finns några andra klass platser kvar i övriga tåget. Resenärer med Förköpsbiljett får dock aldrig åka i första klass. Detta beror på att man ser till att sälja alla andra klass platser innan man "släpper" första klass vagnarna. Förr i tiden så var första klass vagnarna alltid smockade med sista minuten vilket ogillades av alla kostymnissar som betalat dyrt för sin resa. Så idag är det bara dom som betalar lite fyrare för sin andra klass plats som ges möjligheten att resa i första klass. Den största chansen är att köpa biljetten strax innan avgång och hoppas på att man hamnar i en första klass vagn. VId större helger och dylikt kan det till och med vara så att endast halva vagn 1 går som förstaklass! Du åkte nog 1 klass X2000 ner till Göteborg. Man ser det främst på om det är tre eller fyra platser totalt i bredd i vagnen. Eftersom första klass stolarna är bredare så får man väl inte riktigt plats med fyra stycken ibredd. Sen är ju mittgången större också jämfört. med andra klass. Dessutom är 80% av första klass platserna med bord vilket jag gillar! Har man tur, får man dessutom åka i denna inglasade Kupé i första klass så man slipper störas av alla andra! Och, det gjorde vi! ![]() Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Senior Member
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Pson,
obervera att denna "ingalasade kupe" inte är första klass... Åkte Sthlm - Gtb tur och retur 1 kl och frågade konduktören om man kunde få en sådan kupe. Och han sa att kuperna är andra klass[8][8][8] KAlle ![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Det är ju aldrig någon skillnad på stolarna i första och andra klass på X2000 så det gör väl inget var man åker?
/Viktor ![]() http://w1.500.telia.com/~u50016604/ |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
I SJ X 2000 är det bredare stolar samt att armstöden är vadderade. Det är också färre stolar i första klass. Alla med fönster och för det mesta med bord. Stämningen är lite trevligare eftersom det inte är lika mycket resenärer. Med vänliga hälsningar Pson ![]() EDIT: Ändrade på din [ q u o t e ] då du missat den sista ] i den. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Framför allt så är ljudnivån lägre så att man får lite lugn och ro när man åker. Med ljudnivå menar jag ljudnivån på gapande ungar och övriga resenärer. Skönt att slippa allt kackel runtomkring och istället få lugn och ro. Det är värt varenda krona att åka första klass tycker jag. ![]() ![]() Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
|
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Fast i och för sig så kan första klass vagnarna också vara fullsatta. Men jag tror att affärsresenärer är lite mera tysta ändå!
Men för oss som inte har råd att åka första klass så är det bara andra klass som gäller. Åker du mycket X 2000 första klass, Rogge? Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
cabview the old littRc, the blue one made by Emges | onetree | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 2 | 2005-03-09 14:31 |
Blue X bild | Mson | Off-topic | 0 | 2004-04-09 17:48 |
Bistro Blue X | ante | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 0 | 2003-02-26 12:07 |
Fel på downloads. SJ T44 Blue. | Bengan | Trainz - Allmänt om Trainz | 4 | 2002-09-15 00:06 |
Hjälp med lysen på Blue X | micke321 | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 3 | 2002-06-15 12:46 |