![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej. Jag har nu börjat med arbetet att få igång fabrikerna.
På följande länk ser ni hur det ser ut just nu: http://www.svttl.se/fabriker.htm Jag har tillfälligtvis skrivit Pursches fabriks AB på vissa av fabrikerna. Det är SVTTL's fabriker men jag vill ha dessa i ett eget bolag för att kunna justera inkomster och utgifter. Även RTS och Volman Cars har nu fabriker som kommer igång. Jag tar mig friheten att ännu en tid kunna justera priser och annat så att inte utgifterna eller inkomsterna blir för stora. Hur fungerar nu detta? Jo I fabriken gör man olika produkter. Beroende på hur bearbetade dessa produkter är så kostar det olika att köpa och sälja dessa produkter. Detta har jag valt att kalla för produktsteg. Ett exempel. - På en timmerterminal så kan man sälja Timmer. Detta är steg 1 och priset ligger mellan 1 - 4 kr/ton. - Ett sågverk köper timmer och gör brädor och flis. Detta är steg 2 och priset för försäljning ligger mellan 6 - 9 kr/ton. Fabriksägaren kan själv bestämma hur många procent av timmer eller flis man vill göra. - Ett pappersbruk behöver Flis, timmer eller både och för att kunna göra papper. Detta papper som då är i steg 3 kan säljas för 11 - 14 kr/ton osv osv osv. För att alla skall kunna få tag i sina produkter som man vill göra så finns allting till salu i de olika hamnarna vi har. MEN.... dessa hamnar har ett ofördelaktigt pris. De köper billigt av dig eller säljer dyrt till dig så att din inkomst som fabriksägare blir liten. Det ultimata är att man köper och säljer av varandra till ett bättre pris än hamnarna. Innan fabriksägaren kan få nägra inkomster så måste produkterna fraktas till eller från fabrikerna. undantaget är vissa slutprodukter som t ex El i ett värmekraftverk. Det gäller alltså för fabriksägarna att endera hitta någon som vill köra produkten eller inhandla eget material för detta. Här har fabriksägarna, precis som i verkligheten, full frihet att välja vilken som skall köra produkterna. Det kan vara ett anbudsförfarande eller man kan komma överrens med valfri operatör. Till att börja med så kommer jag alltså att basa över två olika företag, något som egentligen inte är tillåtet men det är endast till för att jag skall få till alla siffror. När intresset för att äga fabriker blir sotrt så slår jag igen min lilla sidoinkomst (förhoppningsvis inkomst). Men fram tills dess så får ni leva med detta. Frågor eller förslag mottages tacksamt. M v h /Pursche www.svttl.se ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Junior Member
|
![]()
Hur går man tillväga om man vill bli fabrikör då? Äga en fabrik alltså. Vore trevligt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Håller med ovanstående postare, nu blev jag verkligen intresserad har bara "kollat" tidigare.
Kan den ansvarige kontakta mig via mail eller lägga upp ett meddelande hur man går till väga? En liten fråga också: Kan den som äger en fabrik samtidigt äga fordon (lok/vagnar) för att frakta varor till sin egen fabrik från tex en hamn, eller "måste" man lägga ut körningen på anbud så att något av dom befintliga bolaget "vinner" körningar till fabriken??? Inte för jag har något emot det men man kan ju spara lite pengar själv genom att frakta råvarorna till den egna fabriken för att efter tillverkningens slut sälja varorna till något bolag som därefter sköter tranporten vidare. MVH Bengt L. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Visst kan man äga fabrik och sköta transporterna själv. Det kostar ju en del förståss...[8D] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
På ovan nämnda länk och fliken 'start' så står det att man skall maila SVTTL på vanligt sätt. Jag har med flit låtit bli att skriva ut någon emailadress eftersom det då kommer en hel del oönskat skräpmail. Emailadressen är pursche@svttl.se.
Man kan också använda MSN messenger och söka på min icke fungerade mail hans.pursche@post.netlink.se. Man kan äga fabriken själv och köra själv för att dryga ut inkomsterna. Kom bara ihåg att vissa siffror fortfarande kan ändras en del framöver men det skall inte behöva vara några stora skillnader. M v h /Pursche www.svttl.se ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jag har gjort ett pdf-dokument för ett anbudsförarande med mina fabriker. Du hittar den här:
http://www.svttl.se/Anbud_v30.pdf Eftersom detta är en pdf-fil så kan ni inte svara i den filen. Men ni kan koipera allting, lägga in det som ett svar här på forumet OCH RADERA BORT DET SOM ÄR OINTRESSANT . Detta är ett éxempel på hur ett anbudsförfarande kan gå till. M v h /Pursche www.svttl.se ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Jag har gjort en liten liten mall för att räkna ut kontrakt för de som har Excel eller ett liknande program som kan använda excel på följande länk:
http://www.svttl.se/kontraktsmall.xls Frågor? M v h /Pursche www.svttl.se ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Fabriker till salu.......... | alaska | Virtuella Tågbolag | 7 | 2004-05-24 17:50 |