Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-12, 12:27   #1
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard Banvallsproplem

Någon som har tips på hur man bygger snygga banvallar? Gridsen är ju så stora så om man ska "höja" upp backen så blir det ju en banvall för 3-4 spår. Jag vill bara ha för ett spår...någon?

Skickar med en bild på min bana.. Älskar de där italienska träden och gräset...blev ett lyft. www.hauguth.com/banan.jpg

Senast redigerad av hauguth den 2005-11-12 klockan 12:32.
hauguth besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 13:01   #2
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Thumbs up

Det var verkligen supersnyggt med den italienska vegetationen!
Det blir nu till att göra om det mesta av egen växtlighet...

Jag håller med dig om problemet med snygga banvallar. Jag hade gärna sett en smal banvall, gärna med diken och gamla trådstaket...

/Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 13:13   #3
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hauguth
Någon som har tips på hur man bygger snygga banvallar? Gridsen är ju så stora så om man ska "höja" upp backen så blir det ju en banvall för 3-4 spår. Jag vill bara ha för ett spår...någon?

Skickar med en bild på min bana.. Älskar de där italienska träden och gräset...blev ett lyft. www.hauguth.com/banan.jpg
Var har du fått tag på de italienska träden?
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 14:54   #4
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard

Kolla
här
Fler tips om banvallar?

Senast redigerad av hauguth den 2005-11-12 klockan 14:57.
hauguth besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 15:50   #5
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Question

Hej Hauhguth!

Jag har varit på den italienska sidan, hittat vad jag tror är vad jag söker och i vanlig ordning importerat och committat materialet. Jag ser CMP:n i mina dokument och det verkar inte vara några problem att öppna eller importera materialet till 2006, inga konstiga meddelanden eller annat alarmerande.

Ingenstans kan jag hitta det i 2006!
Allt annat jag importerat hamnar ungefär där jag förväntar mig, men inte det italienska gräset och träden, varken som objekt, scenery eller någon annanstans.

Har du något tips om vad som kan vara fel?

/Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 16:00   #6
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard

Efter att jag commitade prylarna var det inga problem för mig. Gräset hamnade under objects. Heter något typ Ciuffi 01 & 02 samt Siuffi verdi om det kan vara till nå´n hjälp. Däremot märkte jag att vissa saker från den italienska sidan gav felmeddelande när jag skulle comitta.. så de raderade jag direkt...men just gräset funkade klockrent
hauguth besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 17:50   #7
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Tack för hjälpen Hauguth!

Nu verkar det mesta vara på plats. Jag trodde att importen hade funkat eftersom jag inte fick något felfunktionsmeddelande men så var inte fallet.
Det var tydligen något med nedladdningen som inte fungerat. Jag fick FTP:a istället och då gick det desto bättre.

/Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 10:20   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Banvallar har jag också funderat på.

Man kan göra tre varianter som jag vet:

- Vanlig spline som placeras löst och sedan lägger spåret ovanpå och justerar höjden.
- Spår med inbyggd banvall, Tomas har gjort sådana i sitt paket.
- Banvall med kind "bridge" som har spår fastsatt på samma vis som en bro.

En nackdel med variant 1 och 3 är att om spåret har en del av texturen halvt genomskinlig (alpha) så kan man få sorteringsproblem genom att man ser igenom banvallen i spårets kanter. Men fördelen är ju att man kan använda längre sektioner = färre polygoner och med vilket spår som helst.

En annan nackdel med alla varianter är ju att texturen inte kan varieras så mycket. Så det blir gärna lite "stelt".

Yojimbo har gjort en banvall som en bro kuid:32105:29019
den passar dock mest till moderna linjer.

Finns även nån splinevariant tex: kuid2:316:37034:1
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 11:38   #9
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard

Tackar för svaret. Då har jag några följdfrågor. Var hittar man tomas banvallsspår? Har du några bilder på de olika alternativen som du kan lägga upp så man ser?

Sen har jag inte greppat det där med KUID. Vad är det egentligen och hur funkar det?

mvh

Senast redigerad av hauguth den 2005-11-13 klockan 11:41.
hauguth besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009