![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Sitter här och kollar ut genom fönstret på det passerade krafftiga regnvädret med efterföljande åska. Just väder är nåt som enligt mig är intressantare, eller iaf lika intressant som tåg. Och i väder ingår självklart moln.
Många ser moln som just moln och inget mer. Är de vita är det fint och är de mörka "måste" det bli regn. Dock kan man läsa mycket mer av vad som sägs på himlen, ett moln brukar ofta kunna visa lite ev efterkommande väder. Tex, de små vita molnen man ser på förmiddagen på den ljusblåhimlen talar för stunden om att vädret är fint(molnen är då varmare än själva luften). Men håller man ett öga på molnen och ser ifall de växer sig större finns det risk för regn på eftermiddagen/kvällen eftersom molnen då blivit nerkylda. Liten snabbkurs i Meteorologi, eller läran om vädret som det betyder.... ![]() Här ses ett gäng stackmoln på himlen som vuxit sig lite för stora och dessutom börjat klumpa ihop sig. Ingen större fara än, men risk finns för regn lite senare på dygnet. ![]() Fjädermoln bakom tallen och stackmoln ut mot vänster i bild. ![]() Åskmoln (bymoln) är utvecklade moln av typen stackmoln (se ovan) och ligger på mellan 7-10 km höjd. Molnet sjunker sedan efter att ha blivit nerkylt och värmsupp och får till följd att det blir ösregn, hagel, åska osv... ![]() Här har ett fjädermoln och ett bymoln snart krockat. Regnet hänger i luften längre bak och ett annat bymoln är på väg in från höger i bild. ![]() Fjädermoln är den "fina" typen av moln som är små svaga streck på himlen. Om molnet klumpar ihop sig i slutet och dess "trådar" (som just kännetecknar ett fjädermoln) blir krokiga så finns det risk för att den har ett efterföljande regnväder efter sig. Detta regn behöver inte komma direkt utan kan komma nåt dygn senare, eller helt enkelt inte komma alls. Så nu har ni fått lite till att lägga till under kategorin "onödigt vetande" i hjärnan. Det kategorin är hos mig överfull redan... Men att titta på molnen kan ibland vara ett bra sätt att överväga om man kanske ska ta med sig en extra tröja/jacka ut på promenaden eller så ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
BRA! En meterolog
![]() För övrigt tror jag att kategorin "Onödigt vetande" tar nog upp hela min hjärna... Mvh Isak |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Törs inte riktigt svara på det där. En molnfri solnedgång brukar kunna innebära en kallnatt, men om det betyder regn är jag inte helt säker på. Får forska vidare. Har meteorolgi som ett andra intresse parallelt med järvägen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Här ett talesätt jag har ftt lära mig:
Aftonrodnad-vacker natt. Morgonrodnad-väter hatt. Hälsningar, Uffe.
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
En dansk metrologi sida: www.dmi.dk en dansk motsvarighet till det svenska SMHI. DMI har även så att man kan se "Åsk status". Se vart blixtar slår ner och vart. Och så kan man se hur åskan sedan rör sig. Där finns endast en bild över Danmark, Skåen och en bit av närliggande landskap. Men hitta gärna in på sida
![]()
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Nä, men om man ska försöka vara seriös så får jag önska lycka till med meteorologin. Glöm inte att posta sen när du gör ditt första TV framträdande ![]() Mvh Isak |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Jag ska kanske passa på att tipsa om Kunskapskanalen kl 20:50. Då visar dom "Om väder och moln".
Mvh Isak |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Kunskapskanalen? Vet inte om jag ha den ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Inte för att det är nödvändigt att skriva till dig, eftersom ditt konto snart raderas, men kunskapskanalen finnes i digitalutbudet tillsammans med barnkanalen (där jag för övrigt var med en dag som tågexpert
![]() Ännu mera onödigt vetande; Stackmoln heter Cumulus, Åskmolnen Cumulumonimbus (svårt med stafningen) och fjädermolnen Cirrus. Så nu vet ni det om ni inte visste tidigare ![]() MVH//Uppslagsboken Johannez
![]() |
#11 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
Undrar Simon... ![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Mvh Isak |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
På tal om metrologin så är det en underbart vacker solnedgång över globen ikväll.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem