Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-07, 14:11   #1
Björn Johansson
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Standard Nybörjarfrågor

Hej igen!
Jag kär Trainz 2004, Railway Simulator passenger editon, är jag hopplöst ute? eller är denna version fortfarande användbar i större sammanhang?

Jag har built number 2285, det tycks inte finnas någon uppdatering till den versionen? eller kan jag ladda ned vilken uppdatering som helst?

Jag har en viss förkärlek för DB VT 13.5 (TEE, Trans Europe Express)
Jag har försökt att ladda hem detta tåg från Auran, download station, tror att jag lyckats, jag får också upp en bild av tåget i "train wiever" när jag skall ställa ut lok och vagnar på banan, men det blir ingenting. Nästa gång jag försöker är tåget "borta".

Ok, några andra saker... Aurans sidor på nätet där man kan ladda hem tåg, vagnar och andra prylar tycks ju för det mesta vara nere, ni vet man får upp den irriterande texten "sidan kan inte visas..."

Laddade hem litet roliga grejer från några olika svenska sidor, jag har förstått att lok och vagnar skall läggas i mappen "engines" men var lägger jag färdiga scenarior, byggnader, flygplan och landskap?

Tazckdam för svar.

Mvh Björn J.
Björn Johansson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 17:16   #2
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Andvänd CDP!
Gammal 2006-10-07, 17:48   #3
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Hej Björn!
Jag ska försöka svara på några av dina frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Björn Johansson
Jag kör Trainz 2004, Railway Simulator passenger editon, är jag hopplöst ute? eller är denna version fortfarande användbar i större sammanhang?
Nejdå, du är absolut inte hopplöst ute. Det finns en nyare version (TRS2006), men på grund av olika problem med denna så har många valt att fortsätta använda TRS2004.

Citat:
Jag har built number 2285, det tycks inte finnas någon uppdatering till den versionen? eller kan jag ladda ned vilken uppdatering som helst?
Jag ska leta lite och se ifall jag hittar rätt uppdatering åt dig. Det viktigaste att komma ihåg är att man inte kan använda vilken uppdatering som helst. Det är väldigt noga med att man väljer rätt.

Citat:
Jag har försökt att ladda hem detta tåg från Auran, download station, tror att jag lyckats, jag får också upp en bild av tåget i "train wiever" när jag skall ställa ut lok och vagnar på banan, men det blir ingenting. Nästa gång jag försöker är tåget "borta".
Detta tyder på att du inte lyckats få hem alla delar som behövs till tåget. Då brukar det finnas med i listan fram till att man försöker placera ut det, och då försvinner det.

Citat:
Laddade hem litet roliga grejer från några olika svenska sidor, jag har förstått att lok och vagnar skall läggas i mappen "engines" men var lägger jag färdiga scenarior, byggnader, flygplan och landskap?
Om filerna du laddat hem har filändelsen .cdp så ska det räcka med att dubbelklicka på dom för att dom ska installeras i Trainz. Om det bara är zip-filer med mappar i så ska dom installeras i TRS2004/World/Custom och sedan i en lämplig mapp där.

Ska som sagt kolla upp det där med uppdateringar så återkommer jag. Fråga gärna igen om det är något som är oklart.

mvh .... Mats
Gammal 2006-10-07, 19:26   #4
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Angående uppdatering så måste jag tråkigt nog meddela att det inte gick att göra så som jag tänkte.
Min tanke var att först uppgradera till SP3 för att sedan hitta en version av SP4 som skulle passa. Tyvärr så verkar dom ha tagit bort alla SP utom SP4, så då går inte SP3 att få tag på längre. Det du kan göra är att skriva ett meddelande här:
http://www.auran.com/helpdesk/default.php
för att förhoppningsvis få hjälp med rätt uppdatering.

mvh .... Mats
Gammal 2006-10-07, 19:33   #5
Kiefer
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Angående uppdatering så måste jag tråkigt nog meddela att det inte gick att göra så som jag tänkte.
Min tanke var att först uppgradera till SP3 för att sedan hitta en version av SP4 som skulle passa. Tyvärr så verkar dom ha tagit bort alla SP utom SP4, så då går inte SP3 att få tag på längre. Det du kan göra är att skriva ett meddelande här:
http://www.auran.com/helpdesk/default.php
för att förhoppningsvis få hjälp med rätt uppdatering.

mvh .... Mats
Jag får det till att det rör sig om den Brittiska versionen som finns på Aurans hemsida, bifogar en länk nedan.

Rätta mig gärna om jag har fel.

http://www.auran.com/TRS2004/sp4_dow...D=0&Build=2285

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 20:25   #6
Kiefer
Medlem

Standard

Fyra tips till uppdateringen:

Stäng av ev. antivirusprogram inför uppdateringen.

Backa upp ev. eget material och nedladdade saker, med andra ord sådant som inte följer med installationscd´n.

Om uppdateringen "tycks" hänga sig, vänta hellre för länge än att avbryta för tidigt.

Kör aldrig en uppdatering (gäller Trs2004 och Trs2006) från annat än hårdisken, med andra ord, spara gärna på Cd/Dvd men kör ej filen därifrån.

Här är en länk till "Release Notes" med lite matnyttig info:

http://forums.auran.com/TRS2004/foru...threadid=71678

/Harry

Senast redigerad av Kiefer den 2006-10-07 klockan 20:40.
Gammal 2006-10-07, 23:57   #7
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

TRS2004 SP3 var ju en liten katastrof och den ersattes av SP4 om jag nu minns rätt.
Gammal 2006-10-08, 08:34   #8
Kiefer
Medlem

Standard

Björn:

Om det är den Brittiska versionen(build 2285) du har? så behöver du enbart Sp4 som jag länkade till i en tidigare post.

Det är användare av den nordiska versionen som även måste installera Sp2(passenger edition).

Sp1 och Sp3 finns det ingen som helst användning för numera.

/Harry

Senast redigerad av Kiefer den 2006-10-08 klockan 08:51.
Gammal 2006-10-08, 21:36   #9
Björn Johansson
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer
Björn:

Om det är den Brittiska versionen(build 2285) du har? så behöver du enbart Sp4 som jag länkade till i en tidigare post.

Det är användare av den nordiska versionen som även måste installera Sp2(passenger edition).

Sp1 och Sp3 finns det ingen som helst användning för numera.
Tack för alla svar!
Laddade ned den tidigare länkade uppdateringen, men har inte märkt någon skillnad... men det kanske är det som är det fina i kråksången..?
Jag laddade också ned "Smålandsbanan" och inte heller den hittade jag i programmet senare, trots att jag packat upp den..? Kanske den hamnat i fel katalog? Kanske denna bana inte är kompatibel med mitt program?

Tips på andra svenska banor att ladda hem mottages också tacksamt!

Mvh Björn J.
Björn Johansson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 21:39   #10
Henrik L
Tidigare Metal_henke

Reg.datum: Feb 2006
Standard

Citat:
Tack för alla svar!
Laddade ned den tidigare länkade uppdateringen, men har inte märkt någon skillnad... men det kanske är det som är det fina i kråksången..?
Jag laddade också ned "Smålandsbanan" och inte heller den hittade jag i programmet senare, trots att jag packat upp den..? Kanske den hamnat i fel katalog? Kanske denna bana inte är kompatibel med mitt program?

Mvh Björn J.
Har du laddat hem BHJ? Annars finns den här: http://www.stw.se/bhj.html eller här på Forumet(inne i Trainz Download).
Gammal 2006-10-10, 09:22   #11
Björn Johansson
Medlem

Standard

Nej, jag har inte laddad hem BJH, eftersom det var så många grejer man måste ha som jag inte har, ännu. Tack för tipset iallafall.
Björn Johansson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-10, 17:16   #12
Kiefer
Medlem

Standard

Citat:
Tack för alla svar!

Mvh Björn J.
Kolla att ditt buildnummer har förändrats, det ser man nere i högra hörnet på någon av "startskärmarna", kommer inte riktigt ihåg vilka dom synliga förändringarna var, men det är en massa olika buggar som åtgärdas.

Citat:
Hej igen!
Jag kär Trainz 2004, Railway Simulator passenger editon, är jag hopplöst ute? eller är denna version fortfarande användbar i större sammanhang?....................................... ...............................................Mvh Björn J.
Med tanke på hur mycket det klagas på Trs2006 och den lite ovissa framtiden för Trs2006 så är du allt annat än hopplöst ute.
Man får himla mycket för pengarna när man köper Trs2004 idag, speciellt när man kan hitta det för ner till 100kr ibland.
Trs2004 må väl ha vissa begränsningar, men är vid det här laget stabilt och väl genomarbetat.

/Harry
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:23.