Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-25, 22:15   #1
vxl i fs GC
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Skicka ett meddelande via MSN till vxl i fs GC
Standard Lätt å lägga spår ?

Är det lätt om man lär sig att lägga spår ..?
J ag skulle liksom vilja göra våran bangård FORS

Green
Cargo AB
vxl i fs GC besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 22:39   #2
Byggare Bob
Guest

Standard

Sanningsenligt: Nej... Route Editor (RE) är ingen lätt match, men visst, har man lärt sig att lägga spår, då går det bra.

men varför just bara bangården i Fors...

Då är det väl bättre om man bygger sträckan Alvesta-Sandviken på en gång...
Att bara bygga en bangård, verkar i mitt tycke lite "snålt"
  Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 22:43   #3
vxl i fs GC
Medlem

Standard

ja men om det är svårt är det väl ingen ide och ge sig på det

Green
Cargo AB
vxl i fs GC besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 22:52   #4
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Hej!
Jag började direkt med Trollhättanrutten i Oslo och det var svårt och tog lång tid, men sen blev det lättare och lättare. Man lär sig med tiden.

Senast redigerad av Totte den 2006-11-25 klockan 22:56.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 22:54   #5
vxl i fs GC
Medlem

Cool

men vi säger vi har spåret på plats hus finns klara men skog och signaler då är sånt svårt ..?

Green
Cargo AB
Gammal 2006-11-25, 23:13   #6
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Ha lite tålamod! Du lägger spåren du vill ha. Sen kan du forma marken genom höja eller sänka med hjälp av spårbit eller vägbit. Du kan välja olika marktextur med F7 tangent. Du markerar en ruta som blir röd, klicka Window och sen på Texture select då ser du olika texturer att välja. Mer om detta finns hos BanByggarnas sida http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-25, 23:47   #7
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

ärligt talat... Nej, det är inte lätt att lägga spår...

Är det värt besväret att lära sig?

Ja, det är det, om du intresserar dig för järnvägar och hur dom bör fungera... RE kommer belöna dig med mycket nöje, bara du ger RE en chans att bli vän med dig... Faktiskt en av fördelarna, när det är svårt... det är roligt när man väl lärt sig det.

Det finns mängder med saker att tänka på när man bygger spår. Vilket när man har kontroll över det ger mycke nöje. Som alltid, när någon frågar om att bygga i RE, rekommenderar jag å det varmaste denna guide:

http://www.trainsimulatorworld.com/catalog/b506.htm

Kostar en peng, men jag lovar att den är värd varenda krona... Se bara på innehålls-förteckningen.

Börja gärna med nån "laj-bana", innan du ger dig på ett skarpt projekt... Bara så du får lite känn på vad det handlar om...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 01:06   #8
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
ärligt talat... Nej, det är inte lätt att lägga spår...

Är det värt besväret att lära sig?

Ja, det är det, om du intresserar dig för järnvägar och hur dom bör fungera... RE kommer belöna dig med mycket nöje, bara du ger RE en chans att bli vän med dig... Faktiskt en av fördelarna, när det är svårt... det är roligt när man väl lärt sig det.

Det finns mängder med saker att tänka på när man bygger spår. Vilket när man har kontroll över det ger mycke nöje. Som alltid, när någon frågar om att bygga i RE, rekommenderar jag å det varmaste denna guide:

http://www.trainsimulatorworld.com/catalog/b506.htm

Kostar en peng, men jag lovar att den är värd varenda krona... Se bara på innehålls-förteckningen.

Börja gärna med nån "laj-bana", innan du ger dig på ett skarpt projekt... Bara så du får lite känn på vad det handlar om...
Hej!

Mazz jag vill inte övergripa dina svar men, och jag säger men...Lägga spår enkelt? Nja njo kanske...När man väl lärt sej hur allting fungerar, tex hur RE uppför sej gentemot användaren, det är en sak som man bland annat måste lära sej hur den fungerar...Har man inte lärt sej hur RE fungerar då, ja då får man ha en jäkla portion med tålamod...Då finns risken att man ger upp ganska lätt....Tålamod tålamod backup backup backup är ju det som gäller vid jobb med RE och inget annat...

Sen kan man ju testa med att riva lite spår på en originalbana och bygga om lite med originalspåren tills man lärt sej herakin hur den ser ut...Bara gå ut i RE och inte veta hur det är uppbyggt, då kommer man ev att ge upp ganska lätt. När man vet hur denna hieraki är uppbyggd då kan man ge sej på tex X-Tracks och Scale Rail...Då föredrar jag ju som bekant X-Tracks på grund av dess möjligheter...

Oki, lite tankar och ideér från min sida, men denna vägen har de flesta nog vandrat skulle jag tro....

MVH Kenneth
Gammal 2006-11-26, 14:56   #9
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej!

Mazz jag vill inte övergripa dina svar men, och jag säger men...Lägga spår enkelt? Nja njo kanske...När man väl lärt sej hur allting fungerar, tex hur RE uppför sej gentemot användaren, det är en sak som man bland annat måste lära sej hur den fungerar...Har man inte lärt sej hur RE fungerar då, ja då får man ha en jäkla portion med tålamod...Då finns risken att man ger upp ganska lätt....Tålamod tålamod backup backup backup är ju det som gäller vid jobb med RE och inget annat...

Sen kan man ju testa med att riva lite spår på en originalbana och bygga om lite med originalspåren tills man lärt sej herakin hur den ser ut...Bara gå ut i RE och inte veta hur det är uppbyggt, då kommer man ev att ge upp ganska lätt. När man vet hur denna hieraki är uppbyggd då kan man ge sej på tex X-Tracks och Scale Rail...Då föredrar jag ju som bekant X-Tracks på grund av dess möjligheter...

Oki, lite tankar och ideér från min sida, men denna vägen har de flesta nog vandrat skulle jag tro....

MVH Kenneth

Jag är inte helt säker på hur du menar med övergriper mitt förra svar... Men, för tydlighetens skull, jag tycker inte att man kan säga att det är lätt att lägga spår, är det så du tyckte oxå, Kenneth? Sen ar det vara intressant att ventilera andra uppfattningar än sin egen...

Som nybörjar-övning tycker jag dock inte att det är så lyckat att gå in och modifiera i en originalrutt, eftersom det finns signaler o pyssel i den och för en nybörjare är det högrisk att det kommer att strula till det. Däremot är det ju givande att gå in i en befintlig rutt, vilken som och undersöka hur saker är gjorda och vad som är använt.

Backup-övningar är ju en viktig syssla när man kommer igång. Lika viktig är "nästan kontinuerlig" save. Skulle RE bli arg och slänga ut dig, så gäller det att inte tappa senaste 30 minuternas arbete, som säkert var mycke inspiritation med i det passet...

Gammal 2006-11-26, 15:28   #10
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hejsan!

Skoj att det kommit en ny som vill bygga rutter till msts, men det finns dock lite att tänka på innan man sätter igång...

Först datorn. När det gäller att bygga rutter i RE, så tycker jag att det minst krävs 512 MB minne, helst 1024 MB eller mer. En regel är, ju mer minne du har, desto bättre!

Sen är inte RE (Route Editorn) lätt att handskas med och kräver tålamod och ständiga backups. Men ju mer man håller på med RE, desto "lättare" blir det att bygga. Jag tycker man ska börja med att göra lite mark, en eller två tiles (en tile = 2x2 km) och testa allt i RE. Sätta ut spår, vägar, objekt, höja och sänka marken, göra sjöar m.m. Detta bara för att lära sig hur RE funkar, innan man ger sig på att bygga den rutt man verkligen vill bygga.

Guiderna på Banbyggarna är bra hjälp, så kolla dessa: http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm
Börja med Mazz guide om Backup och sen min om att Skapa mark...

Spårbitarna i msts har skrivits i förkortningar, vilket kan vara svårt att förstå från början. Det är dock inte så svårt som det ser ut!

T.ex. a1t10mStrt betyder att det är ett rakt 10 meters normalspår (a = normalspår, 1t = ett spår, 10m = 10 meter och Strt = rakt). Hade det vart dubbelspår hade den istället hetat a2t10mStrt. En kurva kan t.ex. heta a1t500r10d och det betyder en 10 graders 500 radie normalspårskurva (enkelspår).

Växlar finns både som automat och manuella. Används automatiska, så kan dom inte läggas om när man kör (tågvägarna bestämms av aktiviteten). Dom manuella kan man däremot alltid lägga om. Om jag förstått detta rätt, så är det bästa att använda automatiska på linjen och manuella på bangårdar m.m.

En manuell växel heter t.ex. a1tPnt10dLftMnl (a = normalspår, 1t = ett spår, Pnt = växel, 10d = 10 grader, Lft = vänster och Mnl = mauell). Den automatiska motsvarande växeln heter likadant, men utan Mnl på slutet.

När det gäller spår, så finns det en massa spårpaket man kan använda om man inte gillar orginalspåren (eller tycker det är för få bitar!?). Finns bl.a. Xtracks, Scale Rail, UK finescale, Tram Tracks m.m. Xtracks är nog dom bästa att använda i dagsläget (även om jag gillar Scale Rail), då dom har flest spårbitar. Xtracks ser ut som orginalspåren och är som en kompitering till dom. I Xtracks ingår även smalspår! För mer info om Xtracks, kolla här: http://www.xtracks.tk/

När du lagt spår och vill provköra måste det finnas en path, så du måste göra en aktivitet innan provkörning (finns guide hos Banbyggarna).

Lycka till i byggandet!

Senast redigerad av Pierre den 2006-11-26 klockan 15:43.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 16:12   #11
Byggare Bob
Guest

Standard

Nu har ni "skrämt ihjäl honom" för gott...

Nåväl, det är därför jag anser "att man först lär sig att köra tågen,skapa aktiviteter m m",
sedan kan man ge sig i kast med det "mer avancerade" som skapandet av rutter m m.
  Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 16:26   #12
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Nu har ni "skrämt ihjäl honom" för gott...

Nåväl, det är därför jag anser "att man först lär sig att köra tågen,skapa aktiviteter m m",
sedan kan man ge sig i kast med det "mer avancerade" som skapandet av rutter m m.
hehe, kloka ord...

Genom användandet av simulatorn så får du bra förståelse för olika saker du sedan vill göra i editorerna, detta ska självklart vara råd nummer 1, använd simulatorn...

Gammal 2006-11-27, 00:12   #13
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Hej!

Skall kanske förtydliga mitt inlägg tidigare...

Det jag menade med att gå in i originalrutterna var att bara testa lite och se hur det är uppbyggt...Originalrutterna är i mitt tycke enklare än att gå in i än en rutt som man laddar hem från nätet...Där finns ju allt redan och dessutom är den ju redan installerad.
Det kan ju vara lite jox med att installera en rutt som man laddat ner...

Jag vet att det kan ställa till en massa bekymmer med att ändra spår i en rutt som redan har ignaler med mera, men innan man går in där och rotar kan och bör, skall man ta en backup så att man kan återställa grejorna....

Sen lätt och lätt, det beror på vad man menar med lätt...Jag kanske uttryckte mej lite tossigt, men det jag menade är att ju mer man testar desto lättare blir allting men man får ju räkna med att det tar ett tag innan man har kontroll på läget och dessutom ha en jäkla massa tålamod...Det är säkert många som har gett upp RE på grund av dess buggighet på grund av att man inte har tålamod....

Hoppas detta ger klarhet i vad jag menade...

MVH Kenneth

PS Jag kan inte alltid formulera det jag vill ha ut, det blir inte alltid det bästa...DS
Gammal 2006-11-27, 06:49   #14
vxl i fs GC
Medlem

Standard

hej alla !

det blir ett senare jobb ..

Nu är det så hur kommer man ur ett lok för att byta till ett annat lok ? om man multipplar

Green
Cargo AB
Gammal 2006-11-27, 07:21   #15
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vxl i fs GC
hej alla !

det blir ett senare jobb ..

Nu är det så hur kommer man ur ett lok för att byta till ett annat lok ? om man multipplar
Det går tyvärr inte i MSTS...

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.