![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare haroldlowe12
Reg.datum: Mar 2007
|
![]()
Finns inte ostkustbanan nånstans för nerladdning??? helst rutten Gävle-sundsvall. eller längre upp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Jag tror inte det men jag funderar på att göra några fordon som gick på okb.
mvh Roberth Johanson
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Skulle inte suttit fel med rutten Sundsvall C - Stockholm C. Då kunde man kört X2000 i 3 timmar och 20 minuter...
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
|
![]()
Vet inte? Men tror det skulle vara skoj att kunna köra efter en verklig tidtabell. Och det är ju en bra sträcka som rutt i MSTS. Enkelspår, dubbelspår, varierad trafik, växling m.m.
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-03-29 klockan 19:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare haroldlowe12
|
![]()
Jag fattar inte riktigt hur route editor. Skulle nån kunna göra den banan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
|
![]()
Om du vill bygga rutter i MSTS, så kolla dessa guider: http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm
Att lära sig handskas med Route Editorn är inte lätt, men det går. Det är ju bevisat av många duktiga ruttbyggare världen över (och många på detta forum!)... Är det nått du undrar över, använd först sökfunktionen och hittar du inte svaret på din fråga, fråga på forumet. Lycka till!
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Hade du frågat om detta för ett par år sedan så hade du fått svaret: Nja.... Dessutom så krävs det mycket om man skall bygga en verklig rutt. Det tar inte ett par veckor utan kanske år för att få ihop något som liknar en verklig rutt (om man inte vill/har tid att sitta dygnet runt). Finns en hel del trådar på detta och även andra forum om att bygga verklighetstroget. Sen finns det en annan hake med detta och och det är att underlaget för rutter i Sverige är inte det bästa och då menar jag det järnvägsrelaterade. Idag är det ännu svårare att få någon till att bygga en bana eftersom det snart kommer andra tåg-sim som kommer att tilldra sej det intresse som finns. MVH Kenneth
![]() |
![]() |
#10 |
Tidigare haroldlowe12
|
![]()
En rutt på 6 mil kan väl inte ta så lång tid. om man inte är så petig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ja 6 mil är inte så långt i verkligheten MEN med allt som hör till att bygga en verklig rutt så tar det ganska lång tid. Det som krävs är bla följande: 1. Kartor, geografiska och banverkets kartor 2. Att man tar sej igenom den rutten som man tänkt bygga och studerar det som inte finns på kartorna 3. Att man kan bygga hus med mera som krävs till rutten 4. Att man har ett satans (ursäkta uttrycket!!!) tålamod med RE, det är väl det som behövs mest. Så det är bara att sätta igång att bygga ![]() Men allvarligt talat, det finns de som gett sej på en rutt och försökt bygga den på en ganska kort tid men de har gett upp till slut...Det går inte att bygga en rutt på så kort tid om man inte har hela dygnet till sitt förfogande och man behöver sömn ![]() MVH Kenneth PS Detta är utav min egen erfarenhet, det kanske finns andra som har andra erfarenheter. DS
![]() |
![]() |
#13 |
Tidigare haroldlowe12
|
![]()
Det är mest bara skog på den rutten. Men jag läre fråga en sak.
Hur får man ut hus och sånt. Jag vet att dom skall finnas vid de övriga objekten t.ex: Järnvägsbitar och m.m. MVH HaroldLowe12 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tiden det tar att bygga en verklig rutt beror alldeles på hur verklig du vill ha den!? Visst vill man ha den så verklig som möjligt, men det är tyvärr en omöjlighet i MSTS. Man kan inte sätta ut allt som finns i verkligheten p.g.a. en objekts-per-tile gräns. Den gränsen har det varit många bud om, men som regel brukar man säga att max 1200 objekt per tile (1 tile=2x2km) innan signalerna ska ut. Signalerna sätts ut sist, annars kan man få problem med rutten!
Mina tankar angående verkliga rutter är: Spåren ska stämma så bra som möjligt. Det närmast spåren ska finnas med och vara likt (ommålningar om man inte kan bygga stationer m.m. själv). Folk som åkt sträckan i verkligheten ska känna igen sig. Till sin hjälp kan man ta till kartor, förarplatsfilmer (om det finns!?), bilder, google earth m.m. Det finns också ett program (Demex) som skapar riktigt landskap (alla höjdskillnader) av satelitdata, men jag har för mig att gratis data för norra Sverige inte finns att få (rätta mig om jag har fel!). Demex hittar du här: http://www.digital-rails.com/dr_tools.html Där finns även Mosaic, som också är bra när man ska bygga rutter (för marktexturer)! Jag har själv byggt (Lidingöbanan) och börjat bygga några verkliga rutter. Det har gått åt skogen för att jag haft för lite matrial om dom och jag bott för långt ifrån, så jag inte bara kunnat åkt dit och "tok-fotat" nån helg... Angående att sätta ut objekt, så gör man på samma sätt som när man sätter ut spår, vägar m.m. Du väljer objektet i listan och placerar ut det! Det låter som du inte laddat ner och lagt in några objekt i rutten, stämmer det? När man skapat en rutt/mark, så är detg väldigt lite objekt som finns med. Man måste lägga in fler själv! Man kan göra på två sätt: 1. Du kopierar shapes och textures mapparna från en av dom sex orginal rutterna till din rutts mapp. Sen måste du också kopiera och döpa om ref-filen (ref-filen ska döpas till vad ref-filen i din rutts mapp heter!) från den rutten och lägga in i din rutts mapp. Detta är det snabba sättet att få en massa objekt, men orginal objekten är inte nått som dom flesta ruttbyggare använder idag, då det finns bättre/snyggare att ladda ner. 2. Du laddar ner ett objekt och lägger in det i din rutt. Hur du lägger in det står i readme-filen som oftast följer med objektet. Glöm inte att fråga byggaren om du får måla om det (om du behöver måla om det!?) och ge alltid byggaren credit, om du sen ska släppa rutten.
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-04-02 klockan 01:04. |
![]() |
![]() |