![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2006
|
![]()
HEj
Som old-timer har jag tre banor skapade i TRainz 1.3 som jag vill kunna använda i TRS 2004 (och kanske senare i TRS 2006) om det går. Hur transformerar man? I vilken mapp skall man lägg dem? Någon som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej Frazing.
Här kommer det några bilder, steg för steg. Leta upp mappen, där du har TRS2004 installerat. Har du låtit Trainz välja själv vid installation. Så ligger det under, Program/Auran. Där har du sedan TRS2004 (Bild 1) Öppna denna mapp, så ser det ut som bild 2 ungefär. Öppna mappen World, så ser det ut som bild 3 ungefär. Där öppnar du mappen Custom och det ser ut som ungefär på bild 4. Där har du en mapp som heter Maps och i denna stoppar du in dina banor. Har för mig, att tillvägagångssättet att hitta dina banor i den tidiga versionen av Trainz. Var på samma sätt, men är inte helt hundra på detta. Är ett tag sedan jag använde den versionen.
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tack för att du svara och med så noggranna anvisningar!
Det är bara det, att leta fram och stoppa in filerna ungefär som du beskriver har jag gjort. Men de verkar inte kunna läsas. Jag tolkar det som att det är någon skillnad i formatet och att det behövs någon transformation från Trainz1-filer till TRS2004. Det är ju också onekligen så att de är lite olika i sin funktion, jag tänker bland annat på metoden att peta in fordon från funktionen Driver. Kan du eller någon annan bidra med ytterligare kunskaper? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
![]()
Hoppas att du har fått in dina banor vid det här laget, och om inte så:
Kan tyvärr inte hjäpa till med hur man gör men följande länk(första posten) avslöjar i alla fall att det ska gå (även om vissa funktioner går förlorade) dock nämns det inte hur man gör. http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?t=2312 Ett inlägg här med en fråga till trådskaparen kanske skulle göra susen.
![]() ![]() ![]() /Harry Senast redigerad av Kiefer den 2007-03-08 klockan 17:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Till hjälp om någon annan skulle vara intresserad.
Om man tittar på mapfilen för en egenbyggd bana i Trainz 1.3, config, så finns där inget tilldelat kuid. Bygg en godtycligt liten bana i Surveor i Trainz2004. Titta i config för motsvarande mapfil - där hittar man ett tilldelat kuid på första raden. Jag klistrade in ett likadant kuid med ändrad slutsiffra överst i Trainz 1.3-filen. Därmed fungerade den i Trainz2004, vilket den inte gjorde utan kuid. Det här är kanske inget proffsigt sätt, men det fungerade för mig. Reservation för framtida nummerkonflikter. Jag har inte prövat vad som händer nästa gång jag vill bygga något. |
![]() |
![]() |