![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har ihop med Bjornl, Korvtiger och Svenolov börjat snickra på två varianter, länkkoppel och hakkoppel som skal utgöra basen i en smalspårsvariant av STL Koppel. Lägger upp några bilder på kopplen i okopplat resp. kopplat läge, det är bjornls fina mesher som jag fått lov att jobba vidare med.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Rättelse kommer som vanligt, detta är alltså hästskobuffer, (den med öglan) och enkammarbuffert (den med haken)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ni skall inte tro att allt flyter stilla framåt. Det visar sig ena änden på vagnen fungerar som det är tänkt medan den andra hänger sig i utgångsläge (frame 0). Antagligen har jag glömt något från konstruktionen av STL Koppel men Svenolov hittar säkert felet så småningom!?
Bilderna visar ett koppel ur Arlöfs serie #1000. De olika kopplen har olika längd så man får sätta sina a.lim och a.koppel på rätt ställen! Korvtiger ivrar för "hästsko ned" så det blev detta utöver DONJ.kopplet och ett enkammarkoppel med hake och slängkula. Ev. tillkommer någon modernare variant #1027 eller #1038 vi får se?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Nu är vi tillbaka i en diskussion vi hade tidigare om malmbanevagnarna. I princip använder man antingen kedjorna eller tryckluftsledningen. Det finns specialfall då man kan tänka sig att använda båda men dessa kan vi ignorera i Trainz.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Innebär kort att om en vagn har broms används inte kedjorna men obromsade vagnar gör det. Men om en bromsad vagn kopplas till en utan broms används kejorna. Om man kopplar ett lok till en obrommsad vagn och sedan en räcka bromsade vagnar måsta alla använda kedjor? Var snäll någon och ta mig ut ur denna djungel!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Sorry Lennart
Insåg just hur gnälligt mitt inlägg var, måste lära mig att hålla käften ibland. Kul i alla fall med de animerade kopplen både till normal och smalspår. I princip så har du ju rätt, men i verkligheten antar jag att man skulle undvika att göra så i möjligaste mån. Dessutom bör problemet bara förekomma under övergångsperioden mellan handbromsat och tryckluftsbromsat. Jag tror att det blir bra nog att koppla trykluftsledning på båda vagnarna om sådan finns och annars kopplar man kedjorna. Vi får nog leva med att det blir fel i hörnfallen, framförallt då vagnarna har tryckluftsbroms men inte loket. När man gick över till tryckluftsledning så fick även obromsade vagnar genomgångsledning så att de kunde gå mitt i ett tåg och man ändå hade broms på vagnarna bakom.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
På det bilder jag har sett, både historiska och i modern tid på museibanorna så hålls säkerhetskedjorna, eller säkerhetskopplen kopplade även om man har tryckluftsbroms som är fullt fungerande. Finns det dokument som säger annat?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Intresant, du har nog åtminstonde delvis rätt. Troligen har det varierat mellan banorna.
Jag gick på det som lärs ut och tillämpas hos ULJ men misstog mig och antog att det överenstämmer med vad som har tillämpats överallt tidigare. Jag hittade en tråd i järnvägshysteriskt forum där man talar om att DONJ tillexempel har tillämpat kedjorna tillsammans med tryckluftsbroms. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=81889
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta koppel blir i två varianter, ett med säkerhetskedja på båda sidor, dels med ett slakt skruvkoppel på båda sidor. Båda typerna lär ha förekommit och användes trots att tryckluftsbroms införts.
Denna gång tänkte jag arbeta med "Korvtigersk" precision och har lagt ut fem vyritningar i byggprogrammet (bild). Sen gäller det att hålla "polygontungan i rätt mun" !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tvåkammarvarianten börjar ta form, använde hakkopplet som bas. Nu återstår finslipning och animering. Polygonantal, håll i er, runt 1000!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tvåkammarkopplet med säkerketsanordning av typ skruvkoppel som hängde slakt på båda sidor vid kopplet. Antar att dessa koppel var billiga att anskaffa eftersom dom var av gängse SJ normalspårstyp. Bilden visar inte slutligt utförande !
Det verkar dessutom som Svenolov satt fingret på en punkt så vi kan få kopplen att fungera som dom skall. Vi får se!? Dessa tvåkammarkoppel mäter bara 370 mm från buffertbalk till kontaktyta, de övriga kopplen ligger på ca. 460 mm. Höjden kommer dock att bli standard 780 mm, men som Korvtiger påpekar man kan variera lite när man sätter ut sina lim och koppelpunkter för nån standard fanns inte i smalspårsvärlden.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har med Svenolovs hjälp lyckats knyta ihop säcken och fått kopplen att fungera!
Det blir fem olika smalspårskoppel + Scharfenbergs motorvagnskoppel(ej klart). Bilderna visar: DONJ-kopplel HÄSTSKO-koppel ENKAMMAR-koppel TVÅkammar_koppel med säkerhetskedjor TVÅkammar_koppel med skruvkoppel som säkerhetsinrättning. Om ni vill veta när, var, hur och varför dessa användes, fråga Korvtiger, han vet!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej LAn
Ser superbra ut PS Skall blörja provköra ikväll. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tvåkammarkopplet kopplat i Trainz:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |