Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-27, 17:04   #1
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard Nytt domännamn?

www.e-buzz.net är kanske inte det mest informativa namn för den här siten.
Vi funderar på att byta namn till något bättre men t.ex www.svenska3dtag.se är ju inte så jättebra det heller.

Vi tar gärna emot lite förslag som skulle kunna vara bra som domännamn. Så kom igen. Låt förslagen flöda!
Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 18:15   #2
Bengt74
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Här är några förslag:

www.3dtag.se
www.train3d.se
www.3dtrain.se
www.stredt.se
www.tredtag.se

Hälsar
Bengt
Gammal 2007-08-27, 19:50   #3
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Göra det simpelt? t.ex. www.tagsim.se
Gammal 2007-08-27, 20:37   #4
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Då jag tycker att 3D i sig inte är riktigt representativt för vad vi håller på med, går jag på samma som Basse för mitt förstaval...

För att ändå addera förslag:

www.swetrainsim.se
www.trainsim.se

Kanske oartigt att använda ett namn som redan finns, även som .se, men det är ju ganska beskrivande och tågsim-verksamheten är ganska engelsk-språkig iallafall oundvikligen. Det första alternativet går ju bra dock.

Skulle man inte då kunna löpa linan ut på en punkt, när det ändå är namnbyte på gång?

Eftersom forumet tenderat mer till att vara ett foto-forum än tågsimulator-forum, kanske dax att bryta ut den verksamheten till ett eget forum? Med all respekt för foto-entusiasternas enormt fina resultat och intressen, men jag tror inte det är ur tågsimulator-perspektiv är helt positivt att dominansen tidvis är allmänt om järnvägar. Med analkande nya simulatorer, kanske det skulle vara ett utmärkt tillfälle att starta ett sådant?

Det skulle kunna heta t.ex www.tagfoto.se och verkligen vara utformat som ett tågfoto-forum, med olika avdelningar för historiska bilder, fototeknik, dagens vardag, kamera-teknik, tågfoto-tävlingar etc etc...

Bara som ide alltså...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 21:08   #5
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Jag tycker namnet trainsim.se är är toppen! Det är grunden för simulator. Lätt att komma ihåg.

Senast redigerad av Totte den 2007-08-27 klockan 21:09.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 22:25   #6
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Jag gillar namnet swetrainsim.se, men trainsim.se är också ok (och enklare!).
Skulle också, som Mazz, velat se ett eget forum till tågbilderna. Har blivit så mycket av dom, så dom skulle behöva ett eget tycker jag!
Gammal 2007-08-27, 23:04   #7
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Så som licenseringen av vbulletin ligger är det inte tillåtet att ha två olika forum och just det vill jag inte gärna dela heller. Är man inte intresserad av bilderna behöver man ju inte titta i det forumet.

Vad jag däremot funderat på är att ha ett vanligt "allmänt om järnväg" där vi fotonördar får hålla oss borta och mer ett vanligt diskussionsforum om järnvägar är tänkt.
Gammal 2007-08-27, 23:04   #8
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

www.tagsim.se tycker jag är bra
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 23:16   #9
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Är man inte intresserad av bilderna behöver man ju inte titta i det forumet.
Jo, det är ju ett helt riktigt påpekande... Men, när man som nytillkommen tågsimulator-entusiast kommer till ett forum, som till 80% (nåja, min högst känslomässiga uppskattning...) består av bildkompositioner runt tåg, känns det lite skevt. Som det ser ut nu, är det inte ett tågsimulator-forum som jag upplever det och det vore fint att ha ett tågsimulator-forum när de nya simulatorerna dyker upp på banan, för tågsimulatorhobbyns väl... Aktiva ämnen, som jag i huvudsak hamnar i, där är ofta ett tågsim-inlägg en försvinnande del blend mängder av inlägg i "allmänt om tåg"

Det var väldigt trevligt när "allmänt om järnvägar" var ett komplement till tågsimulator-verksamheten, men nånstans känns det som forumet har tappat lite vad ursprungsverksamheten var tänkt att vara. Mängden av tågbilds-inlägg är ju "betydande", så det synes ju verkligen som det finns underlag för ett helt separat forum med denna inriktning.

Om forumet på ett eller annat sätt tekniskt begränsar, så låter väl det mest som ett simpelt och lösbart problem?

Missförstå mig inte nu, jag tycker inte illa om vare sig tågfoto eller annan foto för den delen heller... Men, jag värnar just nu om just tågsimulator-hobbyn och därav uttrycker vad jag känner sedan länge... Och skulle önska mig ett tågsimulator-forum, när KRS och MSTS2 är igång...

Gammal 2007-08-27, 23:34   #10
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Hade vi inte haft fotodelen skulle e-buzz varit väldigt tyst numera med endast några ströinlägg och ett insomnande forum tror jag inte på.

Jag vet att folk har hittat hit med tågsimulatorfokus och blivit fotointresserad och även andra hållet, de som via pv (Postvagnen) hittat hit och tittar på bilder och sedan fått intresset för tågsimulatorer så det ena utesluter inte det andra.

Däremot jag kan se om det finns en teknisk lösning för att slippa se de forumen man inte vill se under "aktiva ämnen"
Gammal 2007-08-27, 23:49   #11
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

www.svenskatag.se?
Gammal 2007-08-28, 00:02   #12
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Hade vi inte haft fotodelen skulle e-buzz varit väldigt tyst numera med endast några ströinlägg och ett insomnande forum tror jag inte på.

Däremot jag kan se om det finns en teknisk lösning för att slippa se de forumen man inte vill se under "aktiva ämnen"
Jo, så har det ju varit precis som du påpekar, "svalt" på tågsim-fronten. Du har nog rätt i att det har under denna period varit bra att det ändå varit god aktivitet i forumen.

Hihi, fast så ofta är väl inte "PV-resenärerna" inne i en tågsim-tråd, vad jag har sett iallafall... Nä, nu får jag nog tejpa fingarna eller nått...

Bockar o tackar för att du undersöker eventuella möjligheter... Nu har jag iallafall ventilerat mina funderingar, dessutom OT från trådens ämne... skäms på mig...

Senast redigerad av Mazz den 2007-08-28 klockan 00:04.
Gammal 2007-08-28, 00:02   #13
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Fotobilderna är välkomna tycker jag och komenterar gärna just de bilden. Fotobilder kan vara bra tips till 3D-byggare.
Forummet är tänkt från början om tågsimulator, så forumvänner hjälper och tipsar varandra till bättre simulator. Så Trainsim.se passar utmärkt, tycker jag.
Förstår de i andra länder vad Tag betyder?

Senast redigerad av Totte den 2007-08-28 klockan 00:06.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-28, 00:03   #14
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Nu har jag hittat ett script/addon till forumet som gör det möjligt att "Opt-Out" det man inte är intresserad av.

Ska testa detta framöver.
Gammal 2007-08-28, 06:20   #15
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Att tågsimuleringen är väldigt tyst(och foto högre) beror väl snarast på att det är väntans tider just nu. Jag tror garanterat att krs/msts2 avdelningarna kommer ta upp en hel del yta när de kommer, just för att då är folk intresserade och vill fråga, bygga, spela osv!

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:48.