Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-16, 13:40   #1
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard Hjälpkraft och återledning vid en bro?

Hej alla. Håller lite smått på och elektrifiera en bana jag arbetar på och har kommit till en fackverksbro. Att dra själva kontaktledningen var inga problem, gick ju att använda de hängande utliggarna.

Men problemet är återledning och hjälpkraften... I verkligheten dras ju dom ovanpå bron vid en liknande bro här i närheten. Men hur ska jag då hänga upp den? Hittar ingen bra toppkonsol att fästa hjälpkraftledningen på.. Skickar med en bild på situationen.

Något förslag?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fackverksbro_jamtlandsbanan_TRS2006.jpg (118.0 KB, 176 visningar)
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 13:59   #2
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Förlåt att jag går lite OT, men var hittade du den bron? Den ser ytterst svenskliknande ut och får gärna infinna sig på min bana!
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 14:07   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slash2
Förlåt att jag går lite OT, men var hittade du den bron? Den ser ytterst svenskliknande ut och får gärna infinna sig på min bana!
Hittade den på DLS, den heter Indooroopilly rail bridge eller något sådant. Spåret har jag själv ändrat till ett mer svenskliknande

Är i verkligheten en fackverksbro i Australien.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 15:45   #4
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

På årstabron går återmatningen (om det nu är den som INTE sitter i toppkonsolen, för då är det hjälpkraften) utanpå bropelarna. Jag har för mig att det ska finnas lösa hållare som egna objekt någonstanns i Tomas kontaktledningspaket.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 16:56   #5
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Json
På årstabron går återmatningen (om det nu är den som INTE sitter i toppkonsolen, för då är det hjälpkraften) utanpå bropelarna. Jag har för mig att det ska finnas lösa hållare som egna objekt någonstanns i Tomas kontaktledningspaket.
Jo, det är ju återledningen. Den går ju att lösa med dom där lösa isolatorerna.

Sen har vi hjälpkraftledningen, den funderar jag mest på....
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 17:48   #6
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Sen har vi hjälpkraftledningen, den funderar jag mest på....
Jag tog en titt på "Sundsvall-Östersund från förarplats", och såg där att både återledning och hjälpkraft går ovanpå en av fackverkets långbalkar i likadana konsoler som sitter på kontaktledningsstolparna.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 18:16   #7
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Jag tog en titt på "Sundsvall-Östersund från förarplats", och såg där att både återledning och hjälpkraft går ovanpå en av fackverkets långbalkar i likadana konsoler som sitter på kontaktledningsstolparna.
Jo, exakt som på bron över Järpströmmen i Järpen alltså. Men det verkar dock inte finnas sådana toppkonsoler till TRS tyvärr så då blir ju det svårt.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 21:30   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Hallå på er! Lyfter upp denna tråd nu.. Efter lite tänkande fick jag så till det.
Bifogar en bild på hur det ser ut just nu med lite landskap byggt också=) Bakom kameran följer en 90 graders kurva och ganska direkt efter den kurvan tänkte jag förlägga banans andra station där resandeutbyte kan ske.

I alla fall, för att få till toppkronorna gjorde jag helt enkelt så att jag satte ut lösa scenery-stolpar som jag enbart satte ut toppkonsoler på, stolparna placerade jag så dom göms i fackverket. Tyvärr finns där ett betongfundament vid varje stolpe men man får väl låtsas att det är missbildningar på bron. Eller något.

När stolpen sedan placerats ut, med vald textur och toppkonsol (I mitt fall trefas hög) höjde jag så upp stolpen till lämplig höjd*
så att toppkonsolen sticker upp ovanför balken. Sedan satte jag ut lösa paralella återledarisolatorer (Finns under scenery, objekt) och placerade dom strax under toppkonsolen.
Därefter började jag tråddragningen, ett himla pyssel att få till trådarna rätt... Men bra, det blev det till slut!


*Observera här att jag inte sänkt marken innan jag började elektrifieringsarbetet. Skulle bli ett helsike att mixtra annars. Så behåll marken oförändrad innan tråddragning är klar

Här är alltså en bild på hur det ser ut nu med lite landskap byggt. Jag är nöjd iaf!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fackverksbron_elektrifierad_Jamtlandsbanan_TRS2006.jpg (119.0 KB, 89 visningar)
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009