![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej!
Efter många försök och misslyckanden så har jag äntligen lyckats få in ett par hus i Trainz. Fast det fungerar bara med den texturen man laddar ned till den "tutoriels om hur man exporterar filer till Trains". (Den med alla höghusen på). Alla egna jag försökt med bilder/foton, blir bara vita. Har försökt att läsa lite om det i hjälpen till Gmax och tänker väll inte ge mig på det här heller. Fast jag frågar er om detta ändå. Finns det några Tutoriels om hur man gör en textur också? Så fick jag för ett tag sedan i en spelbutik se en stor handbok på Svenska som är till det program man skapat Gmax ur. Den var rätt så dyr. Kanske kan det ändå vara värt pengarna. Vad jag förstår så såg åtminstone Verktygs-panelen i stort set ut som den gör i Gemax. Hälsningar LokKalle KAH |
![]() |
|
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]()
I ditt hus mapp ska det ligga en fil med namnet mitt_hus.texture.txt (mitt_hus ska vara EXAKT samma namn som .im filens namn). Texturen bör vara i formatet .tga (tänk på att spara texturen som uncompressed).
om texturen heter hus_textur.tga tillexempel så ska det i mitt_hus.texture.txt se ut såhär: Primary=hus_textur.tga <--- namnet på texturen inklusive filändelsen Tile=st <-- låt vara hoppas detta hjälper ![]() /Tomas |
![]() |
![]() |
#3 |
STW-member
|
![]()
Hmm jag vet inte riktigt hur bra det är med en handbok till 3dstudio max när man ska använda gmax. 3dstudio max har massor med fler funktioner och saker som inte finns i gmax. Och för att bara göra väldigt "enkla" saker som hus och tåg till Trainz tror jag inte att det är värt pengarna.
/Tomas |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Hej Tomas
Orkar du med Den där LokKalle lite till? Det blir bara vita objekt. Jag kan se alla snurra i det lilla fönstret, en del av dem kan man sätta in som de är byggda (kuber, husform m.m) andra kan man bara se snurra i det lilla fönstret på objektpanelen fast de går inte att sätta in. Det blir inget i landskapet där jag klickar. För att formatera bilden jag skall använda så fixade jag det med ett Pfotoshop jag har till "formatet TGA". Du menade på att det helst skulla vara det. Så här gjorde jag. 1. Efter att ritat upp en box (200*200*1 m) tog in bilden med gmax Material Navigator. Eftersom det bara är test för att lära så markerade jag bara ovansidan på boxen och med Planar Map/Edit så råttade jag till bilden. 2. Collapsade det hela /Texture Correction/släcker ned alla markeringar. 3. Exportera (döpte ny mapp o.s.v) 4. Går till Utilities/Use Path/Begin.OK. 5. Går till Gmax/Gamepack/skriver Config-filen så här KUID <kuid:78090:25040> kind scenery region Sweden type House asset-filename HJst username HJst Textfilen till texturen ser ut så här Primary=Hellekis JSt 200g200m.tga Tile=st Och har samma namn som FotoFinish skapade. 6. Kopierar mappen som heter HJst. till Pogram/Auran/Trainz/Costum/Scenery där jag ligger in mappen. Det blir bara vita objekt. Ha en god dag. LokKalle KAH |
![]() |
![]() |
#5 |
STW-member
|
![]()
Vilken storlek använder du på bilderna? De är viktigt att de är multiplar av 2, normala storlekar på texturerna är 64*64, 128*128, 256*256, 512*512 och 1024*1024 pixlar. Du kan även ha t.ex 64*256, 512*128.
Jag vet inte vad Utilities/Use Path/Begin.OK. gör, vad gör det? Ok vi börjar från början. Börja med att skapa en ny textur i photoshop, tryck New och ställ in storleken på den nya bilden till 256*256 pixlar. Måla hela bilden med röd färg tillexempel. Tryck nu Save As, och i den rutan välj att spara bilden som .tga i drop down listan och döp texturen till min_textur, MEN innan du sparar, tryck på den lilla options knappen och kolla att det står på Uncompressed. Nu tryck spara. Skapa nu en box i gmax som är, säg, 10m*20m med höjden 5m, gör detta i top veiw:n. Markera boxen och tryck M så du får upp Material editorn. I det fönstret tryck New, skriv in ett namn på den. Öppna nu din textur så den hamnar i det lilla fönstret. Tryck Apply. Stäng nu material editorn. Under Modify:s långa drop down lista, leta upp UVW map och tryck på den. Välj här Box, inte planar, och tryck Fit (en av knapparna längre ner). När du gjort det, deselecta boxen och först spara det hela (döp det till min_box). När du sparat, tryck Export och döp den till min_box Skapa nu en mapp i trainz\world\custom\scenery som heter Min box. Till den kopierar du min_box.im och dess tillhörande texture.txt fil. Skapa en config som innehåller detta: KUID <kuid:78090:XXXX> <-- (skriv in kuid istället för XXX) kind scenery region Sweden type House asset-filename min_box username Min Box Starta nu upp Trainz och se om du hittar Min Box. /Tomas |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Tack för det: Skall kolla det jag fick av dig sedan.
Utilities/Use Path/Begin.OK. gör, vad gör det? Ja...Kanske det blev dumt. Jag bara skrev ned en del av ordningsföljden som är då man exporterar. Vet inte hellar vad som egentligen sker rent datateckniskt, så att säga. Skulle vara intressant att få veta det. Vad jag förstår så är det väl då filerna skapas. Vad vet jag. Du har väll kollat på videon om export? ![]() KAH |
![]() |
![]() |
#7 |
STW-member
|
![]()
nej, jag har inte kollat videon, men videon är gjord för Trainz version 1.1 samt gmax version 1.0, så jag tror det nästan bara är dumt att följa dem.
Som du ser i min beskrivning så gör du alldeles för mycket saker som du inte behöver göra och det ställer troligtvis till det. Du kan ju fortfarande plocka små trix från videor, men du bör ha ovanstående i baktanke. /Tomas |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
OK! Jag förstår. Finns det uppdaterade Tutoriels till sådant här?
Nåja...tillsammans med er hjälp på forumet så har jag ju åtminståne lyckats med att få in det där huset de har som övningsobjekt till Trainz. Så är det väll med så mycket annat. Det finns många vägar att välja på till sitt mål. Man kan ju försöka att lära sig den kortaste. Därför är detta Forum mycket bra att vända sig till. Utan det så hade jag väll suttit fast i smeten. Eftersom jag kan se vita objekt i objektpanelens fönster så kan man väll åtmistone se det som att jag börjar få kläm på själva exporteringen. . Fast har du en enklare ordning att följa så är jag tacksam. Har det senaste gmax:et installerat med Gamepacks. Återstår att få ordning på textureringen. Skam den som ger sig. Vad betyder/menas med uncombresed? Ha en god kväll. LokKalle KAH |
![]() |
![]() |
#9 |
STW-member
|
![]()
uncompressed betyder okomprimerad. Om man kör på compressed så komprimeras bilden, den tar mindre plats och får i allmänhet lite sämre bildkvalite. Det är även omständigare för datorn att arbeta med en komprimerad bild. .jpg bilder är ett gott exempel på ett bildformat som använder komprimering väldigt hårt.
/Tomas |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Nu verkar det fungera med texturerna också. Jag har gjort en textur på 200*200 meter och använde verktyget "box" och satte höjden på noll. Tänkte att det inte skulle gå fast det blev en bild så som jag ville ha den. Bilden är tagen från Lantmäteriet över Hällekis JärnvägsStation och är inställd på det närmaste man kommer och då verkar det som om bilden motsvarar 200*200 meter.(Kollade med ett upplägg jag gjort på Stationshuset och det ser bra ut avståndsmässigt). Man ser tydligt alla detaljer, vägar, hus,och järnvägens sträckning naturligt vis. Mycket fint. Eftersom jag tänkt att bygga KinnekulleBanan med början på sträckan Hällekis-Forshem så tänkte jag ha dessa foton som mall (för att sedan ta bort dem). Man vill ju komma så nära verkligheten det går. När jag testat det hela så satte jag in bilden i "type house" och då man ändrar/höjer-sänker markförhållandet så går detta igenom texturen. Där emot så går det utmärkt att sätta ut objekt, dra järnväg och och annat när texturen ligger plant. Frågan är nu om det går att sätta in denna texturering i annat än "type house" så att bilden följer med markförhållandet då man höjer och sänker, så som det gör när man målar som vanligt med de verktyg/texturer som finns i Trainz editor. Ett annat irriterande moment som kan inträffa är ju att om man kommer åt texturen då man vill ta bort ett annat objekt så får man klicka på "undo" för att få tillbaka det hela igen. Det finns visst en lista på Auran på alla typer av Kuid:er. Var på Auran kan jag finna dem? Vet inte om det löser problemet fast det kan vara bra att ha den listan tillgänglig. Hälsningar LokKallle KAH |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Bildformat texturer. | Bengan | Trainz - Allmänt om Trainz | 1 | 2005-02-08 16:32 |
Nya texturer till FS2004 | Rojje | Off-topic | 0 | 2004-12-20 21:36 |
Hur gör man texturer på såna här bilder?(TSM) | Olaf Lindström | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 1 | 2003-04-02 19:06 |
Förfrågan texturer. | Bengan | Off-topic | 2 | 2003-03-19 18:29 |
Texturer...? | mpo | 3D-design - Trainz | 11 | 2002-10-22 23:08 |