![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Ja, det började ju bra vid tolvslaget iaf
![]() ![]() Sedan tände vi på våran "stora final" med 82 skott. De första 6 skotten gick bra, sedan slocknade "tårtan". ![]() Pappa gick fram efter 20min och tände på reservstubinen... Då exploderade hela lådan - på marken. En sabla tur att vi alla stod över 15m ifrån... ![]() Nu ska vi lämna in lådan där vi köpte den. Träbitarna flög ca 5m från lådan. Ingen skadades. ![]() Såhär såg lådan ut från början (Ej min bild) http://www.festivalfyrverkeri.com/im...r/78_small.png Lite kort om vårat nyår ![]() ![]()
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! Senast redigerad av Micke.L den 2009-01-01 klockan 17:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Jag trodde man inte skulle ge sig på fyverkerie pjäser som inte smällt av oavsett om man väntat 20 min eller inte.. Btw hur många meter bort står man om man står 15 min ifrån lådan?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
svea fireworks regler är att man väntar 20 min sen går tillbaka med den där man köpte den. vilket bolag köpte ni detta ifrån
![]() Senast redigerad av simhag8 den 2009-01-01 klockan 16:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Festival Fireworks var det vi köpte ifrån. Sen hade ju den börjat smälla, men sedan slocknat och därför tände vi på reservstubinen.
Hur som helst ska det ju inte kunna ske att den exploderar på marken.. Sparkfot: Varför skulle dom ha en extrastubin om man inte borde ge sig på pjäsen om den inte smällt? ![]() Vi ska ju som sagt lämna in pjäsen.
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
aa i försig jag smälde upp en bomtårta där var det ochså reserv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag hade då inte utmanat ödet å försöka tända på den igen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Första bilden var ju häftig.
Jag hoppas verkligen att det förbjuds sälja fyrverkerier inför nästa nyår. Det missbrukas och många riskerar livet eller åtminstonde skador. Det är inte rekommenderat att ta till några handlingar när det handlar om en stor "bomb", ni hade tydligen bra säkerhetsavstånd (även om det är 20m som gäller!) ändå, men man går aldrig fram till en gigantisk pjäs som har 85% järn kvar att ge. Jag hade avvaktat i en timme innan jag hade agerat med att ringa någon som vet bättre hur den ska "desarmeras". Som sagt, inte kul om man inte agerar rätt. Sen att man kanske får hem en dålig pjäs, det kan man ju inte ro för. Respekt till de handlare som vägrar sälja fyrverkerier! ![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Tack
![]() Vi kunde inte ha mer säkerhetsavstånd eftersom våran trädgård är inte så stor. Men på våra pjäser stod det att det var 15m som gällde. Den tycker jag att det är bättre med tårtor eftersom dessa skräpar inte ner så mycket. Om man skjuter upp en raket så hamnar ju plast och träbitar långt från uppskjutningsplatsen och det blir skräpigt i andras trädgårdar samt på gator, torg osv. Visst, det finns folk som gör korkade grejer med fyrverkerier. T.ex smäller dom på torg, lägger raketer på marken och firar av, håller smällare i handen när dom smäller osv. Men att folk tar risker, går man fram till en icke fungerande pjäs efter 5 minuter är det korkat, men att vänta i 15-20min (som det står på pjäserna) bör ju vara säkert. Men allt kan ju hända. Men chansen är minimal att den ska tändas på ens efter 10min, det är därför dom sätter 20min väntetid för att det ska vara helt säkert. Skulle smällrisken vara stor t.o.m efter 20min så skulle man behöva vänta i 40min, eller liknande. Dom har säkert testat det där. Men att inte sälja fyrverkerier, tycker jag skulle vara mycket tråkigt. Det hör ju till nyår.
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
Ja, så det där var ett rätt dåligt exempel herr Schulz. ![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Precis som dom andra säger är det ju lika onödigt med sprit som fyrverkerier... Man kan ju skänka pengarna till välgörenhet istället? Om man inte har lust att smälla av.
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]()
Tilläggas kan att alkoholen på ett eller annat sätt skadar din kropp, vilket egentligen måste vara den värsta formen av "pengar i sjön".
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Medlem
|
![]() Citat:
Tänk om militären skulle säga: "Vi kunde inte ha det avståndet som gäller eftersom där stod en massa skit i vägen" Vilket jäkla liv det skulle bli... Citat:
Sen undrar jag varför den som går fram till en pjäs efter 5 min att det är korkat? Det kanske står 5 min på dom????? Lika korkat som att gå fram till en pjäs efter 20 min.... Det man skall göra när en pjäs inte smäller av är att vattenbegjuta den en bra stund för att vara 100 % säker för att den inte smäller av...
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() Senast redigerad av Olaf Lindström den 2009-01-05 klockan 21:23. Anledning: Slår ihop inläggen för enkelhets skull |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
Ang. Schulz och det där med att fyrverkerier är onödiga, dels din jämförelse som är mycket lustig, men framförallt så är det ju upp till var och en. Smällare däremot är jag personligen mer emot, speciellt eftersom det inte är riktat till vuxna som målgrupp utan minderåriga. |
|
![]() |
![]() |