![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Nu ger jag upp med Trainz, CMP och allt vad det heter. Har försökt i veckor nu med allt möjligt och CMP ger sig ändå inte. Det vill bara inte fungera...
Vad som händer, är att CMP startar precis som vanligt, men efter ca 20-30 sekunder så dör det. Oavsett om man vid det laget inte har gjort ett dugg, eller gjort fyra-fem saker samtidigt. Så teorin jag haft att det berott på CMP inte klarar två saker samtidigt, fallerade också! Inte ens en ren ominstallation har hjälpt, och det spelar ingen roll om jag tar bort några cache-filer eller assets-filer. Inget tycks alltså hjälpa, tyvärr ![]() Så, alla ni som följt min rutt och saknat uppdateringar de senaste månaderna, nu vet ni nog tyvärr varför... ![]()
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]() Citat:
Jag har samma problem att det låser sig, ibland vill inte ens Trainz starta ![]() Och om det startar så låser det sig när det laddar. Senast redigerad av Dennis den 2008-12-11 klockan 14:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
STW-member
|
![]()
Om ni vill ha hjälp måste ni tala om vilken version av Trainz (eller cmp) ni använder er av. Berätta också vilket OS ni använder, vilket grafikkort ni har och om ni kör openGL eller directx. Har ni Vista är det MYCKET viktigt att ha senaste drivrutinerna för grafikkortet.
Kan ni redogöra för när cmp slutade fungera och kan ni koppla ihop det med någon uppdatering av Windows? Om ni kör Vista prova att köra cmp som administrator för att se om det blir någon skillnad. Har ni de senaste drivrutinerna för er datorkonfiguration? Testa med Driver Detective: http://www.drivershq.com/ ett program som är oumbärligt. Har ni letat på Aurans forum efter inlägg från folk som har samma (eller liknande problem)? Ge inte upp - om allt en gång har fungerat är det inte fel på vare sig Trainz eller cmp. Det mest troliga är att någon annan händelse är boven.
Janne Admin Svenska 3D-Tåg - Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Senast redigerad av Janne den 2008-12-11 klockan 15:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Kör TRS2006 SP1 build 3092 på Windows XP (Minns inte om jag kör något SP dock). Kör ett GeForce FX5500, på DirectX i TRS. CMP har aldrig fungerat bra för mig, utan har alltid varit några små skitproblem och det gäller väl så gott som alla när man läser i Aurans forum. Men det som hände nu, inträffade väl för ca 1,5 månad sen ungefär, utan någon egentlig anledning såvitt jag kan se. Gjorde ingenting, utan en dag när jag började starta det så vägrade det helt plötsligt. Sådant är normalt för mig, det slutar ibland tillfälligt fungera för att sedan fungera felfritt igen, men den här gången släpper det inte... Har letat i säkert två veckor efter problem på Aurans forum, och funnit många liknande problem med lösningar, men inget har ärligt hjälpt. Har gjort det förut, men inte nu... Det enda jag skulle kunna tänka mig är något jag laddat hem som orsakat problemet, men vilket av allt, ja det vet jag faktiskt inte. Kan inte tänka ut vilket, det vore att leta efter en nål i en öken... Uppdaterade nyss till nyare, fräschare drivrutiner, men se det hjälpte inte... *suckar vidare*
![]() |
![]() |
#5 | |
STW-member
|
![]() Citat:
Det mest troliga är att du laddat hem någonting som interfererar med cmp.
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
STW-member
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej Dson!
Troligen kan det vara nätagregat som kan vara för svag hos din dator. Datorn kan släcka om det körs med tunga program, så pröva byta till starkare nätagregat. Över 400 Watt är tillräckligt. Hoppas att det är felet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
CMP funkar varken om jag bara kör CMP eller om jag kör flera andra program samtidigt, så tror knappast det är problemet... ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Provat systemåterställning? Går alltid att ångra. Försök att komma ihåg när det började j*vlas och välj en återställningspunkt vid den tiden och prova.
Ofta står det vid varje återställningspunkt om du har inst. något program eller någon uppdat. och isåfall vilket. Börjar det att funka vid någon återställningspunkt bör du kunna hitta vad som orsakat det om det beror på något du har installerat. Ett tips i alla fall. MVH. Ekan Senast redigerad av ekankal den 2008-12-12 klockan 00:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Bumpar upp den här tråden, och inser till min stora förtvivlan att jag ju måste ha missat Ekankals inlägg där.. *grmpf* Lär ju säkerligen ha kunnat rädda allt... Får verkligen hoppas det inte är ett alltför allvarligt regelbrott...
Nu är man inne i April och närapå ett halvår efter det att problemen började, så en systemåterställning känns ju inte riktigt aktuell... Har inte rört TRS på säkert 2-3 månader, och fick nu för mig att testa. Tog bort dom senast installerade contenten, och prövade. Men samma resultat ![]() Läser igenom tråden och ser vad Janne skrivit längre upp, om saker som stör CMP. Tror mycket på det, vet det var någonting jag laddade hem och efter det började CMP strula. Men vad, vettekatten. Laddade hem ett stort paket just då..-.- Vet ett sätt att testa, och det är ju att ta bort objekt efter objekt och pröva. Men det känns liite väl, har ju dessutom prövat att ta bort allt efter det jag misstänkte var problemet. Problemet är alltså fortfarande detsamma som i höstas, och får verkligen hoppas någon skulle kunna ha något förslag... Tack på förhand, och hoppas att det inte är ett allt för stort besvär att jag bumpade tråden...
![]() |
#13 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Hej du. Kul att du inte verkar gett upp Trainz helt.
När du gjorde ominstallationen, tog du bort ALLA filer vid avinst. först? Annars kan du ju prova med: kopiera localmappen till en annan plats på hårddisken. Avinst. Trainz (ALLA filer). Gör en ordentlig diskrensning. Inst. Trainz och SP1. Starta och kolla om CMP funkar (det borde det göra). Ta bort "asset.tdx" och "cache internet" (om dom finns) och koppiera tillbaka localmappen. Funkar det inte då, måste det bero på något content som du har inst. MVH. Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
Fungerar TRS i övrigt, när du är inne i "Surveyor" och/eller "Driver" etc.?
Kan nog ha med systemkraven att göra kanske...? Har du jämfört, med ditt grafikkort och minne på din dator och tittat på det som står på kartongen? Systemkrav för TRS 06: XP/2000 256 MB RAM (512 MB för XP) Pentium (R) 4 2GHC eller högre motsvarar 64 MB 3D Grafikkort, med support för Vertex (R) DirectX (R) 9.0c eller högre, DirectX (R) kompatibelt ljudkort. Systemkrav för TS09: Operativsystem: XP/Vista 2 GM RAM Processor: Intel Core 2 Duo Grafikkort: 256 MB 3D Grafikkort (NVIDA GeForce7 Serie eller högre) Annat: DirectX 9.0 eller högre, ljud kort m.m. Lycka till! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag har för mig att jag gjorde något sånt när jag ominstallerade? Men var ju ett halvår sen, kanske får ta och göra om den... Ska pröva så återkommer jag. Bombardier Train; Nä. Knappast. Hade det haft med systemkraven hade det ju inte fungerat i över ett år tidigare, eller hur? Och ja, TRS fungerar smärtfritt. Bara CMP som fått för sig att jävlas.
![]() |