Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-22, 19:52   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard 09 eller 06 ?

Hej, jag ska köpa något av dessa, men vilket föreslår ni? det finns rätt mycket svenska saker till 06, men 09 är bättre... eller?
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 19:59   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Spelar egentligen ingen roll. Men med Ts2009 är du redo för nya saker som bara kommer till Ts och inte fungerar i trs. Dock så kan det finnas saker som funkar i Trs-06 som inte funkar i -09 men dom flesta av dom kommer att uppdateras.

Personligen kör jag Trs2006 och tänker inte uppdatera, men jag rekomenderar nog ändå att du köper Ts2009.
Gammal 2009-04-22, 20:22   #3
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Hej!

Jag kör TS 09 och jag tycker det är bra. Finns lite fler objekt och andra ändringar som jag tycker är bättre, än om man jämför med TRS 06 tex. Så satsa på TS 09, tycker jag! Finns ju ganska mycket till TS 09 också. För de flesta objekt som är byggda till TRS 04/06 fungerar faktiskt oftast till TS 09. Sen kan jag rekommendera att man registrerar sitt serialnummer och blir medlem på DLS, samt laddar ner Sv. tåg 04/05 härifrån. www.banbyggarna.se/trs06/trainz.htm

Lycka till, och hoppas det blir ett bra köp!

Senast redigerad av Bombardier Train den 2009-04-22 klockan 20:31.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-26, 17:26   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Hmm, okej... En fråga till.. Hur svårt/lätt är det att bygga? Och sen har jag läst i forumet om saknade KUIDS och annat om Kuid... Vad är det? Är det jobbit att ladda ner till TRS?

Tacksam för svar!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-26, 17:57   #5
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Det är väldigt lätt att bygga i TRS/TS till skillnad från MSTS.

Alla föremål till Trainz har en KUID. Vagnar, boggier, byggnader, himlar, splines räls. Allt.
Det är en identitet precis som människor har namn.

En kuid ser ut såhär: <kuid:328014:1002>
Det kan även stå <kuid2:328014:1002:1>

Det första talar om vilken typ av kuid det är, kuid, eller kuid2. (kommer till det sedan)
Sedan kommer ett nummer. Det är ett unikt nummer som talar om vilken person som gjort just den contenten(föremålet). Detta nummer är mitt nummer och det kan man söka på på DLS (downloadstation)(men du kommer inte hitta någonting eftersom jag inte laggt upp något på DLS.)

Sedan kommer ett till nummer som talar om vilket objekt av skaparen det är. Just detta nummer tillhör min G3-vagn.
Sedan så kommer en (eller flera)siffra/or som talar om vilken version av contentet det är. Detta finns bara om man använt kuid2. Om man sedan ändrar vagnen så kan man byta ut siffran och då vet man att det är en högre version. CMP (där du handskas med contents) kan se att det finns uppdaterade versioner av contentet på DLS och visar det med en liten bild.

Sedan när du laddar ned banor (gäller även vagnar, lok hus m.m.) kan du ha "missing depencies" vilket innebär att det saknas en eller flera contents som du sedan med hjälp av kuiden kan lata reda på, på DLS om den finns där. Annars blir det till att fråga om den här på forumet eller söka på google.

Att ladda ned är hyffsat enkelt bara man kommer igång. Det finns två sätt.
Antingen laddar men ned från DLS vilket är en av Aurans servrar där man kan lägga upp filer. Eller så kan man ladda ned det som en CDP-fil fårn sidor på nätet (icke DLS) som sedan installerar sig själv i spelet.
Gammal 2009-04-26, 18:18   #6
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Hmm, okej... En fråga till.. Hur svårt/lätt är det att bygga? Och sen har jag läst i forumet om saknade KUIDS och annat om Kuid... Vad är det? Är det jobbit att ladda ner till TRS?

Tacksam för svar!
Hej!
Är faktiskt välldigt enkelt att bygga rutter i TRS samt TS 09. Enkelt att lägga textur, placera ut objekt skapa sjöar, hav och berg. Kuid är ett nummer som varje objekt och även rutter som man gör, och får med från början har. Är inte alls jobbigt att ladda ner objekt/tåg/rutter till TRS eller TS 09. Har man lärt sig hur man installerar till TRS så har man lärt sig det till TS 09 också. Man laddar ner och trycker på filen som man vill öppna och installera. Då öppnas ett program som heter Content Manger, där man installerar allting till TRS och TS 09. Det kommer sedan upp en ruta, och längs ner till vänster står det "View in main list" som man ska trycka på. Och då öppnas självklart filen eller filerna i "main list". Markera filen eller filerna och högerklicka och välj edit > Open for edit, då öppnas "Open får edit" och du får vänta ett tag. Sedan högerklickar du igen, och väljer edit > Commit då commitas filerna och du får vänta ett tag. Sedan är det klart, och du stänger CMP.

Gammal 2009-04-26, 18:31   #7
Janne
STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

TS2009 utan att tveka.

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-26, 19:51   #8
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
TS2009 utan att tveka.
Jo, jag har TS 09 och tycker också du ska satsa på det! Finns fler rutter än i TRS.

Gammal 2009-05-05, 18:38   #9
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Standard

Har du köpt någon av dem ännu?

Gammal 2009-05-05, 18:47   #10
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Nej, inte än.. Jag har lite fler saker jag ska köpa

Först ska jag nog köpa Hallsbergsfjärren, sen ska jag kanske spara till ett objektiv till min kamera... Får se
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15.