![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
...passar det kanske bra med lite konsertbilder. Fyll gärna på!
![]() ![]() Stryper på Gullbrannafestivalen 2006
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]() ![]() Slash drar igång ett gitarrsolo på Velvet Revolver's spelning på Hultsfredsfestivalen i torsdags. F.ö. passande att Slash2 lägger ut en bild på Slash ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Drar upp en riktigt gammal tråd. Uppmaningen är samma som då. Fyll gärna på.
![]() ![]() En dansare under 29'th Chapter's konsert på Malmöfestivalen i somras ![]() Publik till 29'th Chapter ![]() I väntan på Flogging Molly ![]() Två buteljer som inte längre var av intresse för de forna ägarna
Fotointresserad lokförare Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com ![]() Senast redigerad av simonbertilsson den 2008-11-21 klockan 20:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder från Hörby kulturkalas som gick av stapeln igår.
![]() Först ut är Malmöbandet Conspiracy9 ![]() Gitarristen och sångaren ![]() Basisten Också ett par bilder från Lundabandet Veritate: ![]() Keyboardisten ![]() Andragitarristen ...för övrigt anser jag att jag borde köpa ett ljusstarkare objektiv.
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
|
![]()
Kör på med lite Hives
![]() ![]() Jag tycker iaf att det gick rätt bra, http://www.thehivesbroadcastingservi...hp?article=136 Kulturbolaget, Malmö 25 mars 2009: ![]() Howlin' Pelle Almqvist ![]() Pelles storebror Nicholaus Arson (eg. Niklas Almqvist) ![]() Niklas svettas, jag förstår honom. Mätte upp det till +30 grader i rummet. Att dessutom hoppa omkring och spela gitarr i en tjock kavaj. Sjukt att han inte tuppade av ![]() ![]() Pelle igen ![]() Pelle dricker Ramlösa ![]() ![]() Niklas "vilar" upp sig inför nästa låt ![]() ![]() Pelle vrider ur tröjan efter spelningen ![]() Ett av tv-rummen i bussen. Här såg vi på "Quantum Of Solace" ![]() ![]() Min säng längst fram i bussen till vänster ![]() Nästa dag vaknade jag upp utanför Flygeln i Norrköping. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
|
![]()
Flygeln, Norrköping 26 mars 2009
![]() En Hives-kostym vilar upp sig. ![]() Ett par Hives-skor vilar upp sig ![]() Nicke & Pelle påväg tillbaks från stan, nu är det soundcheck som gäller. ![]() Pelle stirrar på mig ![]() ![]() Nicke körar. ![]() Mr. Arson in Action ![]() Chris Dangerous (eg. Christian Grahn) trummar på till låten "Main Offender" ![]() Chris baskagge får jobba hårt ![]() ![]() Pelle underhåller publiken. ![]() Pelle blir plåtad |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
Plåtade konsert förra helgen. Extremt dåligt ljus så hälften av bilderna fick tas med blixt.
Bandet heter Motherpearl. www.myspace.com/motherpearl1 Lyssna på Tenderless, riktigt bra faktiskt. Före konserten tog vi lite bandbilder och mingelbilder MP_sma_3.jpg MP_sma_2.jpg MP_sma_10.jpg Sen blev det konsert. ![]() MP_sma.jpg MP_sma_6.jpg MP_sma_4.jpg MP_sma_5.jpg MP_sma_1.jpg Senast redigerad av Alexander Ödman den 2009-05-21 klockan 15:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
De där bilderna är hur som helst bra. För att vara tagna med blixt är de riktigt riktigt bra. Något särskilt knep?
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]() Citat:
![]() ![]() Rent inställningsmässigt kör jag alltid på S/Tv eller helt manuellt. Fördelen med S/Tv-läget är att du slipper läsa ljuset och se ifall det förändras mellan de olika situationerna, kameran håller reda på det åt dig. I det här läget så ställer du en lång slutartid så att det omgivande ljuset hinner registreras. 1/30 och långsammare brukar funka vid ca ISO 1000, beroende på hur ljust det är. Fördelen med M-läget är att det är du som bestämmer och du får en konsekvent exponering som inte förändras. Ska man vara helt ärlig så har du ungefär samma ljus så länge det är ungefär samma situation, ljuset förändras inte så mycket. Vid just konserter brukar frontljuset vara rätt så konsekvent. Bländare ställer jag på ett lämpligt värde, f3,2 blev det på mingelbilderna, för att inte få ett allt för kort skärpedjup. Här ifrån är det samma tankesätt oavsett S- eller M-läge. Jag jobbar med slutartiden hela tiden och sneglar på ljusmätaren. Lägger tiden så att bilden skulle ha blivit något underexponerad, 1/3-1 steg, utan blixt. Tack vare TTL-mätning av blixten blir det jag siktar på/fokuserar på rätt exponerat oavsett det omgivande ljuset. (Finns undantag dock) Vill man finlira lite kan man underexponera blixten lite och i stället "fylla på" med befintligt ljus för att få en mjukare bild. Under hela denna kvällen hade jag ett oragnget gel-filter på blixten. Det gör att blixten får samma färgtemperatur (vitbalans) som en glödlampa, vilket är samma som omgivningsljuset. Allt konsertljus är glödljus, ca 3000 kelvin. Jag ställde därefter vitbalansen på kameran på glödljus och det mesta ofärgade ljuset blir vitt. På så sätt slipper jag det blå ljuset. En blixts vitbalans mostvarar dagsljus. Men oavsett alla inställnignar man kan göra osv så är nästan det VIKTIGASTE att du riktar blixten åt något håll och INTE RAKT FRAM. För om du riktar blixten rakt fram så får du ett hopplöst hårt ljus. Det beror främst på att det blir så kort avstånd mellan blixten och motivet så att blixten blir för stark. Dessutom kan man ha en diffusor på blixten, även kallat bouncer. Den bryter upp ljuset så att det sprids bättre. Jag riktar som standard blixthuvudet 45 grader uppåt rakt fram. Som på bilden nedan. Men helst av allt vill man studsa blixtljuset mot ngt. Vad som helst kommer ge ett mycket mjukare ljus än att rikta ljus helt rakt fram. På denna bilden vinklade jag blixten 45 grader uppåt och 90 grader åt höger. Det gör att jag får blixtljus från höger och det svarta taket dödar en del av blixtljuset och reflekterar lagom mycket ljus. Senast redigerad av Alexander Ödman den 2009-05-21 klockan 17:47. |
|
![]() |
![]() |