![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Här kommer några bilder på mitt senaste bygge....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Här kommer någta till.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
Riktigt snygg start
![]() MVH Kristian=) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
|
![]()
Väldigt fin start Andre
![]() ![]()
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Wow, riktigt snyggt!
![]() ![]()
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Det ser mycket fint ut.
hälsn. Bamse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Snyggt!
Lycka till med byggandet av Skånebanan"!
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
...för alla trevliga kommentarer. Trevligt och veta att det är uppskattat!
Än så länge går allt som på räls. Har börjat bygget från Häljarp och kommit vidare till Landskrona i nordvästra skåne. Banan är tänkt och gå via Lund C till Ängelholm C. Men alla vet ju att det är inget man bygger på en dag. Hårt arbete och noggrannhet brukar ge bra resultat! ![]() Här kommer några fina utvalda bilder... På återseende! ____________________________ André Bergkvist Skånerutten |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2003
|
![]()
Hej André.
Jag är nyinflyttad i Helsingborg, och är mycket intresserad av din rutt. Jag hjälper gärna till om jag kan på något sätt. Hur noggrannt arbetar du? Har du bra kartmaterial och höjddata för rutten? /Hengelo |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
En Helsingborgare, trevligt! Själv har man bott i Landskrona i hela sina 21år. Noggrannhet är viktigt för att det ska bli ett bra resultat. Jag bygger rutten med hjälp av "Google Earht" men någon hjöddata använder jag inte. Vart signalerna ska placeras har jag lärt mig någorlunda, men vart och hur skyltar ska sättas ut och varför är väl inte det starkaste just nu, men jag har hittat en del intressanta sidor om just det, så förhoppningsvis lär man sig. Något som skulle göra rutten till det där lilla extra är ett Pågatåg X11. Men hur man bygger ett tåg osv. har jag ingen aning om hur man gör. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Man kan bygga saker med Gmax men själv får jag inte igång det.
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Vad jag har förstått ska man ha STW begäran först. Men kan man måla om tex. SL tåget till ett Pågatåg med hjälp av Gmax? Är absolut inte insatt i det här.. men och ha ett Pågatåg till TRS skulle vara ett stort + ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Såg direkt på de första bilderna att de såg väldigt bekant ut. Såg direkt på de första bilderna att de var från Landskrona. Sedan stod ju det att du håller på att bygga Västkustbanan mellan Lund-Landskrona-Ängelholm. Kan säga dirket att det är mycket likt! Lycka till med fortsatt byggandet! Följer bygget av Skånebanan det borde väl heta Västkustbanan i stället?
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2003
|
![]()
Hur använder du Google Earth? Sparar du bilder som du sen lappar ihop till en större och anväder HOG, eller gör du basemap-bilder, eller nåt annat? Google ger ju inte speciellt stora bilder, det måste till massvis av bilder isåfall... Hur har du koll på skala och avstånd när du använder Google till Trainz?
Själv har jag börjat experimentera med att göra en Öresundskarta i GIS (geografiska informationssystem) först, för att få så exakta kartor som möjligt till att använda i HOG. Jag har laddat ned gratis SRTM-höjddata med 90m upplösning från samma källa som "emges" nämner i sin tråd om realistiska landskap, men jag använder ArcMap (ej gratis) istället för Radio Mobile för att titta på filerna. I ArcMap kan man bl.a. välja svenska koordinatsystem och får på så vis kartor med bättre utseende och proportioner. Sen har jag laddat ned bl.a. data om vägar och järnvägar gratis från Länsstyrelsernas kartdatabas och data om Danmark från vissa andra gratissajter på nätet. Om jag bara kunde få tag på stora och mer högupplösta flygfoton över Örsundsregionen, skulle jag ha ett perfekt underlag till HOG. Högupplösta stadskartor skulle också hjälpa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Va kul att det såg bekant ut, jag bygger på måfå efter material jag får tag på. Allt blir väl inte exakt, eftersom byggnader och liknande inte finns. Jag ger mig heller inte på något väldigt avancerat, eftersom detta är bland dem första seriösa rutterna jag bygger. Visst kan banan heta "västkustbanan", det är ju den jag bygger ![]() Men förtillfälligt heter den bara "skånerutten". |
|
![]() |
![]() |