Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-01-14, 22:31   #1
dalchr01
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard Hur sjutton?

...gör man för att importera en s-fil i Gmax?

/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-14, 22:36   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Det kan du inte och skulle du kunna skulle det bli ett ramaskri utan dess like då (iaf om du försöker göra om någons .s till något format Gmax klarar)

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-14, 22:58   #3
dalchr01
Medlem

Standard

Fredrik: jag vet inte om jag misstolkar dig nu, i alla fall:

Jag har förstått att det ligger mycket jobb bakom shape-filer och att det av hänsyn till skaparen råder en viss restriktivitet kring hur spridningen sker. Men det bör väl vara en situation vi kan hantera så länge vi tar hänsyn till upphovsrätt mm och ärar rätt person.

Men hur ska jag göra för att ändra något på ett lok eller en vagn, t ex byta en plog?

/ Dalle

Gammal 2003-01-14, 23:06   #4
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Skulle det finnas (allmänt tillgängligt) ett program som gör om .s-filer till .3ds eller annat format skulle det innebära döden för addons.

Tänk t.ex alla dessa payware. Någon gör om ett payware-lok till .3ds eller annat format...ändrar lite och kallar det sen sitt eget och säljer... Jag pekar inte ut någon men jag är säker på att folk helt enkelt inte skulle klara av att hantera ett sådant program.

Vill man ha en ändring på en modell är det absolut bästa sättet att ta kontakt med upphovsmannen och be om en uppdatering/ny version.
Får man ett negativt svar är det dock inte mycket man kan göra.
Förutom om man nu kan 3d och då kan bygga sig sin egen modell.

Ett säkert sätt att aldrig få någon hjälp av upphovsmannen vore att själv försöka modifiera en .s-fil till något annat format (förutom att modifiera den med Shape file manger som kan ändra storlek bland annat på objekt)

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-14, 23:14   #5
dalchr01
Medlem

Standard

OK, nu förstår jag.

Tack för svaret!
/ Dalle

PS. Skrev ut en 3D-tutorial idag som fyllde en hel pärm, ska bli kul att se om jag har tålamod så det räcker... DS.
Gammal 2003-01-15, 12:24   #6
hp
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Inlägg i debatten som kanske ska tas med en nypa salt; om personen i fråga ger negativt svar, bygg ett prog som omvandlar s till 3ds (det är inte svårt), kör programmet, spara om filen som s och publicera den med följande readme

Eftersom den lilla *fult ord* som igentligen gjort samma modell inte vill låta mig göra om en liten detailj på den för att han har storhetsvansinne, bygger jag härmed en ny modell *host*

Som sagt, nypa salt
HP
hp besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-15, 23:03   #7
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:
Inlägg i debatten som kanske ska tas med en nypa salt; om personen i fråga ger negativt svar, bygg ett prog som omvandlar s till 3ds (det är inte svårt), kör programmet, spara om filen som s och publicera den med följande readme

Eftersom den lilla *fult ord* som igentligen gjort samma modell inte vill låta mig göra om en liten detailj på den för att han har storhetsvansinne, bygger jag härmed en ny modell *host*

Som sagt, nypa salt
HP
Taget med en nypa salt eller inte så skulle jag inte släppa någon mer modell av någonting alls om någon stal en modell för mig på det sättet med en sådan readme-fil. Det är bara att bygga modellen själv om man inte får tillstånd att använda originalet.

/Bosse

Ps. Jodå, jag förstod vad du menade med att man skulle ta det med en nypa salt, tyvärr är jag inte övertygad om att alla som någon gång tittar in i detta fora förstår det...

sibbmark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-16, 17:38   #8
hp
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Som sagt, salt och peppar behövs...

Dock skall jag tilllägga att det där med s --> 3ds går, med microsofts programmvara men det skulle bli ett ramaskri om 3d-byggarna skulle få reda på att säkerhetern är sååå dålig så det kommer jag hålla för mig själv hur man gör...

HP
hp besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13.