Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-22, 00:41   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Question Gmax Weld

Sitter och blir lite förvirrad i gmax just nu..

Sitter och för skojs skull slår ihop lite boxar/annat med varandra..
det går rätt bra, trots en del förvirring..

Men det jag undar nu, om jag tex har en halv boll och en platt yta, kan då dom bli samma och dela Vertex?

dvs, att bollens vertex hamnar på den plana ytan?
provat attach, men då slår man bar ihop objekten, men man för inte över bollens hörn till den plana ytan
(kan rita en bild om någon inte förstår i morgon)

eller är detta slöseri på polygoner? eller optimerar man om man gör detta?

isf, hur gör man?
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 01:24   #2
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Förstår inte riktigt vad du är ute efter men antar att du vill sammanfoga två primitiver till en enda mesh utan hål. Det finns inget snabbt och enkelt sätt utan det du får göra är att attach-a ihop primitiverna och sedan markera två vertices och använda weld med lämpligt avstånd, alternativt target weld och klicka-dra varje enskilt vertex-par tills du tillsut sammanfogat allt till en sömlös modell.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 08:23   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Sitter och blir lite förvirrad i gmax just nu..

Sitter och för skojs skull slår ihop lite boxar/annat med varandra..
det går rätt bra, trots en del förvirring..

Men det jag undar nu, om jag tex har en halv boll och en platt yta, kan då dom bli samma och dela Vertex?

dvs, att bollens vertex hamnar på den plana ytan?
provat attach, men då slår man bar ihop objekten, men man för inte över bollens hörn till den plana ytan
(kan rita en bild om någon inte förstår i morgon)

eller är detta slöseri på polygoner? eller optimerar man om man gör detta?

isf, hur gör man?
Jag gör så här:

Bild 1: skapat en "sphere" med 16 segments, "sliced" bort "bottom. skapat en "circle" (Interpolation 3) och gjort "extrude" endast "capstart" och "attached" till "Sphere01".

Bild 2: växlat till vertexmode och markerat alla vertex i bottenplanet (64 st).

Bild3: gjort en "Weld selected" med ett avstånd som man måste beräkna så litet att endast närbelägna index svtsas ihop. Nu är det 16 vertex i bottenplanet.

Bild 4: lagt på en "Smooth - auto". Klart.

PS. endast markerade vertex svetsas. avståndet är viktigt (beräkna och experimentera). Ctrl-Z finns ju alltid! Lycka till!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg leoj1.jpg (93.6 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg leoj2.jpg (96.2 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg leoj3.jpg (109.5 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg leoj4.jpg (103.8 KB, 54 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009