![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Sitter och blir lite förvirrad i gmax just nu..
Sitter och för skojs skull slår ihop lite boxar/annat med varandra.. det går rätt bra, trots en del förvirring.. Men det jag undar nu, om jag tex har en halv boll och en platt yta, kan då dom bli samma och dela Vertex? dvs, att bollens vertex hamnar på den plana ytan? provat attach, men då slår man bar ihop objekten, men man för inte över bollens hörn till den plana ytan (kan rita en bild om någon inte förstår i morgon) eller är detta slöseri på polygoner? eller optimerar man om man gör detta? isf, hur gör man?
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Förstår inte riktigt vad du är ute efter men antar att du vill sammanfoga två primitiver till en enda mesh utan hål. Det finns inget snabbt och enkelt sätt utan det du får göra är att attach-a ihop primitiverna och sedan markera två vertices och använda weld med lämpligt avstånd, alternativt target weld och klicka-dra varje enskilt vertex-par tills du tillsut sammanfogat allt till en sömlös modell.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Bild 1: skapat en "sphere" med 16 segments, "sliced" bort "bottom. skapat en "circle" (Interpolation 3) och gjort "extrude" endast "capstart" och "attached" till "Sphere01". Bild 2: växlat till vertexmode och markerat alla vertex i bottenplanet (64 st). Bild3: gjort en "Weld selected" med ett avstånd som man måste beräkna så litet att endast närbelägna index svtsas ihop. Nu är det 16 vertex i bottenplanet. Bild 4: lagt på en "Smooth - auto". Klart. PS. endast markerade vertex svetsas. avståndet är viktigt (beräkna och experimentera). Ctrl-Z finns ju alltid! Lycka till!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |