![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Har börjat så smått med X5. Om nu X7 var föregångare till dagens pendeltåg kan man säga att Xoa5 var föregångare dagens IC-tåg á lá X2. I båda testades utrustning som senare kom att hamna i den nyare tidens tåg.
X5 är ca 70 m långt och jag får bygga den som en enhet (kopplades i princip aldrig isär) för strömavtagarna sitter på mittvagnen och drivboggierna på A resp. B-vagnarna. Mig veterligt finns inget sätt att manövrera panton på en vagn från en annan!? En bild på första timmens jobb i gmax (fronten är den svåra biten). Jag kommer att rapportera här liksom jag gjort i Xoa7-tråden, jag vet inte om det är av något allmänt intresse men det är ett bra sätt för mig att avsluta ett byggpass och samtidigt dokumentera det jag gjort och koppla av ögonen ( gmax är rena syran för gamla trötta ögon!). Återkommer:
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2009-11-17 klockan 18:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Nu kanske jag minns fel men är det inte så att alla lok i ett tåg manuvrerar sina strömavtagare syncront? Dvs det är bara att låta drivvagnen ha en osynlig strömavtagare och eventuellt låta den som har strömavtagaren vara ett lok utan dragkraft. Detta naturligtvis under förutsättning att du vill dela upp den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
Inte just nu, men det finns inga hinder att genomföra detta i TS2009.
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Aj, aj, aj.
Nu börjar du skämma bort oss. Har boken Svenska Elmotorvagnar här hemma. Finns några ritningar på Xoa5 och Xoa8 i den. Tyvärr inte så värst stora ca: en halv A4. Kan försöka få igång scannern igen eller försöka plåta av dom ur boken, i förhoppning att dom kan bli större. Om du är intresserad.
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
|
![]()
Riktigt roligt med en X5a lan. Det ska bli lika intressant att följa bygget av den som med X7an!
![]()
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Alltid lika roligt för oss oduglingar, som inte klarar av sådant här, att få se hur man bär sej åt för att bygga sånt som vi får det stora nöjet att använda och köra sen.
Håller med Bengan, du skämmer bort oss med sådant man bara hade önskat att det skulle finnas till Trainz. Du gör verklighet av det.
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Kan inte du, Svenolov och Bear reda ut detta i denna tråd - jag är rätt grön på sånt, jag vet hur panton funkar på ETT lok men inte mer. Det vore bra att veta innan jag kommer för långt.
![]() |
#8 | |
Veteran
|
![]() Citat:
allt mitt harvande med Säröbanans vagnar och ett lok, alla byggnader och annat börjar ge resultat. Jag arbetar nu relativt obesvärat i gmax. Skall försöka förklara min teknik nån gång men mycket bygger på att rita "line, rectangel, arc - figurer och sedan göra en extrude, följt av olika "boolean" operationer. Och naturligtvis "affect Pivot-align to world" och byggarens "Räddare i nöden" - "Reset X-form". Vertexförflyttningar skall vi inte tala om:
![]() |
![]() |
#9 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
|
![]()
oh vafan
![]() Vilka tycker att lan ska bannas från forumet på grund av de fina modellerna?
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
Skall kort berätta varför X5! Jag skulle besöka min syster i Stockholm (måste ha varit 1953) och fick åka med "Stockholmaren"=X5 från Göteborg, dessutom hade syrran ordnat så att jag fick sitta på plats nr 1 bredvid lokföraren - gissa hur man mådde!
1958 såg jag två seriekopplade X5-set (Scandiapilen) passera järnvägsövergången vid Mölndalsbro i full fart på väg mot Malmö, vilken syn!!! (obs, detta var innan jag började dricka pilsner så jag kan inte ha sett dubbelt, häpp). Allt för nu:
![]() |
#11 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Snarar då för språket. För jag fattar ingenting. rita "line, rectangel, arc - figurer och sedan göra en extrude, följt av olika "boolean" operationer. Och naturligtvis "affect Pivot-align to world" och byggarens "Räddare i nöden" - "Reset X-form". Vertexförflyttningar skall vi inte tala om:
![]() |
![]() |
#12 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]() Citat:
Det är antagligen jag som missar något efterssom Svenolov som verkar ha stenkoll säger att det är omöjligt. Men jag testade precis att koppla ihop två RC lok och hur jag än försökte manuvrera pantografen på det ena så följde det andra med. Jag har testat både i DCC mode och i cab mode med brytaren inne i hytten som jag till sist hittade. Finns det någon anledning att det skulle fungera anorlunda om den animerade pantografen fattades på det ena loket? Eller är det så att jag har missat något i frågeställningen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
EDIT: När jag tänkt mer på saken, så borde det gå att styra animationen från min TrainMonitor (se strömlöst ellok) istället. Då slipper man ett speciellt skript för loket, bara en liten förändring i configfilen. Jag ska undersöka om det är möjligt.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-18 klockan 01:45. |
|
![]() |
![]() |