![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har tagit mitt förnuft till fånga och återgått till mitt första försök med realistiskt landskap efter emges lilla manual
Så detta i downloads-delen kan ni glömma. http://www.e-buzz.se/forum/showpost....22&postcount=1 Kom framtill, att det tar alldeles för lång tid, att försöka pussla ihop varje kartbild med varandra. Då det kan skilja ett par decimaler, varje gång man ska ta fram en ny kartbild. Så jag tar hellre den felmarginalen som uppstår, med ett par hundratals meter, när borden möts (cirkeln sluts). Detta är gjort, från Stockholm och norrut. Hela Roslagsbanan upp till Kårsta. Därifrån den ungefärliga gamla linjestreckning upp till Rimbo, Norrtälje, Hallstavik, Länna, Uppsala. Sen själva stambanan från Stockholm C till Uppsala via Märsta och Arlanda. Tyvärr, så fick jag inte ihop passning som synes, när kartorna gick ihop. Men man får väl fuska till det lite, då det bara är 284 meter som felar. Ska så småningom, försöka dela upp allt i mindre bansnuttar och göra som cdp-fil. Som ni sedan får Merga ihop. Återkommer med, hur utbyggnaden fortskrider i tråden.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Snyggt jobbat Bengan
![]() ![]() Jag vet att det är väldigt svårt att få bitarna att passa ihop, så jag har fuskat hela tiden. Min Skånebana har flera skarvar som inte är helt perfekta, men vad gör det. Man kan som sagt fila till landskapet lite med verktygen sedan och lägga spåret lite "mellan" skarvarna. I mitt experiment så har jag flyttat mig från varje område med 0,0845 latitud respektive 0,15 longitud fast det stämmer inte hela vägen, speciellt inte när man kommer lite längre norrut. Förresten, får du också lite kammar och veck i skarvarna? På vissa ställen sticker det upp vassa kammar liksom. Hur mycket förflyttar du dig mellan områdena? Fortsätt du med ditt fantastiska projekt ![]() Du kan merga ihop banan hur mycket som helst och sedan publicera den på exempelvis MediaFire . Kostar inget att vara medlem och du kan lägga upp jättestora filer. Hälsningar
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2010-09-02 klockan 22:32. Anledning: Lagt in bild och utökat texten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]()
Jodå, får lite skarvar här och där. Men inte direkt vid ihopsättning, utan på bord inne i kartbilden. Måste vara något rutnät, som man knappt ser på bilden i gråskalan.
Håller ungefär samma latitud som du, men på longitud ligger jag på 0,165/0,1675 longitud. EDIT: Hemma igen, efter jobbet. Det blev lite stressigt imorse med svar. Min latitude ligger på 0,0843, nästan som för dig, men det är den förbannade longituden som skiljer sig rejält. Går oftast bra för mig, att gå upp och ner, men i sidled var det värre. Mina veck är inte lika tydliga, som dina. Men jag tror att det beror på, att du är på planare mark än mig, med skåne och att det då syns tydligare. Får även veck neråt i marken och det är inte vid skarvarna till en ny kartbild (bord), utan en bit in på kartan och befintligt bord. Gissar på, att det är något rutnät i gråskalan som knappt är synbart som ställer till det. Har du någon koll på, hur stora filerna kan vara, som man lägger upp på MediaFire. Det som är gjort ovanför, ligger på ca:62MB
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2010-09-03 klockan 16:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]()
Har nu betat av västerut till Kallhäll, norrut till Uppsala, söderut till Tumba och ända ner till Nynäshamn + Lidingöbanan, Saltsjöbanan, Nockebybanan, Roslagsbanan och hela tunnelbanan. Har tänkt beta av söderut till Gnesta och västerut till Bålsta. Innan jag lägger upp det hela på MediaFire, om nu detta går. Cdp-filen är just nu uppe på ca: 88 MB.
Någon som vet, om Mediafire klarar av så stora filer eller kommer jag eventuellt vara tvungen att splitta kartan i två bitar?
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej!
Gränsen är Max 200 Mb. Om man betalar för sig så kan filen bli ända upp till 2 Gb. Håller med om att det är fasligt knepigt att få områdena att passa ihop i sidled. Och även höjdled för den delen. Att jag får mystiska kantiga åsar och samma typ dalar som du har vi tydligen gemensamt. Det är nog som du säger, rutmönstret som på något sätt spökar till det. Hälsningar
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2010-09-05 klockan 22:34. |
![]() |
![]() |