Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-05, 03:14   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard Funderar på att kasta in handduken (hjälp sökes/klagomur på CCG)

Lite småsaker först, det är massa exempel på config filer, är allmänt trött på trainz just nu, så är "lite" hatisk

Som rubriken säger.. Klockan är på tok för mycket nu för att jag ska orka nått.. men nu är jag rent ut sagt fly förbannad på trainz och dess j*vla CCG..
Efter att ha suttit och bråkat i flera timmar med detta som tog bara 10 min att göra i trs04 (Ju förr, desto bättre!)

Håller på att göra en väg så mycket kan jag säga..
Men va fasen ska stå i configen?
enligt CCG så får man typ fram:
Kod:
username “Road_Freeway_01”
grounded 0.4
region “Britain”
length 5
width 7.9
bendy 1
kind “track”
type “Roads”
uncached_alphas 1
carrate 25
asset-filename “road”
kuid <kuid:523:100082>
istrack 0
isroad 1
isfreeway 1
numlanes 2
Medans i CMP, eller va fan skiten heter (virus som medföljer trainz helt enkelt), så blir det:
Kod:
kuid                                    <kuid:63124:1027>
username                                "VS3k - Test"
bendy                                   1
carrate                                 55
grounded                                0.4
isroad                                  1
isfreeway                               1
numlanes                                1
istrack                                 0
length                                  5
repeats                                 1
visible-on-minimap                      0
width                                   5
trainz-build                            2.9
category-class                          "SR"
category-region                         "SE"
category-era                            "1990s;2000s;2010s"
kind                                    "spline"
traffic-speed                           8

mesh-table
{
  vag
  {
    mesh                                "vag.im"
  }
}
Gör man som i ovan så får man fram en väg i listan, dock fungerar inte skiten (såklart) men den är inte rödmarkerad, den innehåller inga fel i CM.. Man kan välja den ur listan, men ej dra ut nått
Och det som är mest vafan är "spline" de finns ingen sådan kind i CCG ><
Man kanske ska skicka masssa mail till auran så dom fattar att man kan skapa en CCG som stämmer överrens med verkligheten och inte producera massa skit ><

men (såklart) ger jag inte upp, utan försöker vidare lite
Kod:
kuid                                    <kuid:63124:37101>
mesh-table
{
    default
    {
        mesh vag
    }
}
username                                "VS3k - Enk 120"
description                             "VägSystem 3000

Enkelt körfält
Hastighet ~120km/h"
bendy                                   1
carrate                                 55
grounded                                0.4
isroad                                  1
isfreeway                               1
numlanes                                1
istrack                                 0
length                                  5
width                                   5
trainz-build                            2.9
category-class                          "SR"
category-region                         "SE"
category-era                            "1990s;2000s;2010s"
kind                                    "track"
traffic-speed                           33
Denna ger massa fel:
Kod:
Error: The Tag 'bendy' is not permitted within a container of type 'track'.
Error: The Tag 'grounded' is not permitted within a container of type 'track'.
Error: The Tag 'length' is not permitted within a container of type 'track'.
Error: The Tag 'width' is not permitted within a container of type 'track'.
Men, hör och häpna(!!!) denna går att dra ut i trainz, dock kommer inte min fina vägbana med, nån verkar ätit upp just den... men det fungerar lite, de är huvudsaken

sen vidare ettt anant objekt jag gjort är en mur typ den ser ut som nedan, inga fel, ingenting.. Jag håller på att bli tokig.. Varför får jag göra så där med asset-filename men inte ovan..
Kod:
kuid                                    <kuid:63124:1005>
kind                                    "track"
type                                    "Betong vall"
istrack                                 0
length                                  5
width                                   6
bendy                                   1
grounded                                0
isroad                                  1
initiator                               "vall_h"
terminator                              "vall_v"
trainz-build                            2.2
category-class                          "TR"
category-region-0                       "SE"
category-era-0                          "1970s"
category-era-1                          "1980s"
category-era-2                          "1990s"
category-era-3                          "2000s"
category-era-4                          "2010s"
asset-filename                          "vall"
Jag håller på att bli helt tokig just nu..

Nu ska jag posta ett meddeande på aurans forum.. för nu är jag sur, bitter och trött..

Det blir säkert bättre i morgon.. men tycker inte om när man gör rätt och inte saker fungerar ><
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2010-09-05 klockan 03:19. Anledning: för trött för att klistra saker rätt just nu...
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 08:56   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Att bli arg brukar inte hjälpa...

På vägen så är först problemet ett du följt CCG för TRS04, vilken som du ju märkt inte stämmer överens med hur TS09 vill ha det. Ladda ned CCG för TC3 istället, den stämmer mycket bättre.

Den tredje koden stämmer sånär som på att du saknar en auto-create 1 i mesh-tablen, vilket gör att du inte ser något när du drar ut vägen. Ta också bort de taggar som CM2 klagar på.


Muren, den ligger händelsevis inte under marken? Har hänt en själv när man gjorde splines första gången och inte visste om 3dm "regeln". Annars är det inga fel på objekt nummer två, möjligtvis meshproblem. Kolla genom att skapa en testcontent som du lägger in meshen (glöm inte auto-create) och sedan ser om den fungerar. Om den fungerar så är det något annat fel.
Då skulle du kunna testa att göra en mesh-table och döpa de två objekten till initiator och terminator. Sedan auto-create 1 på båda tror jag.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 11:22   #3
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Nja, jag vet.. Men efter suttit två timmar och tänk att jag skulle göra typ 10 vägar istället för ingen så blir man lite bitter :P

Ah..
Tänkte inte så långt xP
tog bort den taggen, för jag tänkte typ "äh, de blir nog bra iaf" :P

Och jag använder CCG för TC, det är det som är de jobbiga.. Den är nämligen inte helt uppdaterad överallt/saknas info om val.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 12:40   #4
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Ja fast nej skulle man väl kalla det för..
auto-create hjälpte ingenting
Nu börjar jag bli lite förvirrad..
I TOE syns allt bra, men inte i trainz.. hm.. :P
Börjar få lite mer koll på livet, ska undersöka lite vidare


Muren, den ligger händelsevis inte under marken?
Jo, det gör den, hurså?
Har hänt en själv när man gjorde splines första gången och inte visste om 3dm "regeln". Annars är det inga fel på objekt nummer två, möjligtvis meshproblem. Kolla genom att skapa en testcontent som du lägger in meshen (glöm inte auto-create) och sedan ser om den fungerar. Om den fungerar så är det något annat fel.
Du menar vad? :S
Då skulle du kunna testa att göra en mesh-table och döpa de två objekten till initiator och terminator. Sedan auto-create 1 på båda tror jag.
Till vilket objekt?
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2010-09-05 klockan 12:46.
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 17:07   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Sååå... nu efter mycket om men och massa timmars arbete så tror jag att jag fått en lösning på mitt problem

Problemen bestod nog mest i att jag använder gmax, så då blir det inte bra om man skriver build 2.9 (nått med normalmappign om jag inte är helt vilse), men sänker man till 2.7 så fungerar det = jag blir glad

Nu ska ni få se på andra bullar
vänta tills ikväll så borde ni få en överraskning :P
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009