Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-20, 23:23   #1
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard Teknisk-ekonomisk redogörelse för anläggningen av stadsbanan östersund-ulriksfors....

Jag råkade hitta en ritning i ett forum som var tagen ur ett verk med den inte fullt så korta titeln "Teknisk-ekonomisk redogörelse för anläggningen av stadsbanan Östersund - Ulriksfors med bispår till Hammerdal och Strömsund". ett verk utarbetat genom kungl järnvägsstyrelsens försorg år 1917. Boken verkar i princip vara någon form av avrapportering avseende byggprojektet.

Blev lite nyfiken när jag såg den där ritningen så jag slog lite i bibliotekskatalogen och upptäckte att den fanns i magasinet. Sagt och gjort iväg till biblioteket för att titta i boken, japp ritningar på alla broar och byggnader längs banan samt användbara saker som grindar, lutningstavlor, banker och skärningar, slipersavstånd mm. Den innehåller även stationsplaner och en del andra kartor. Som om inte detta vore nog så finns det ytterligare ett antal böcker i serien som vad jag kan förstå beskriver andra banbyggnader.

Nästa steg blev att fara iväg och skaffa sig en scanner och nu har processen att scanna bilder och bygga 3d modeller kommit igång lite sakta. Planen är att bygga ganska många av byggnaderna längs banan som är dokumenterade i boken. Det är ju inte överdrivet gott om svenska stationshus, godsmagasin, banvaktstugor, uthus mm till trainz.

Värt att nämna är att det oftast inte finns ritningar på alla fasaderna och i bland bara planritningar och skärningar men jag tror det skall gå bra att få ihop välliknande modeller i alla fall med lite kvalificerade gissningar.

Bifogar lite bilder på det första delprojektet som är en Arbetarebarack för 12 personer så att personalen har någonstans att bo när de fortsätter med de övriga byggnaderna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress2.jpg (252.3 KB, 300 visningar)
Filtyp: jpg progress1.jpg (225.1 KB, 301 visningar)
Filtyp: jpg progress.jpg (134.1 KB, 301 visningar)
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 20:29   #2
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Hej Bear !
Du är en pärla
Om du nu fullföljer dina storslagna planer och håller fast vid ambitionen så ser vi fram emot fantastiska svenska saker till Trainz. De e gött å ha goa gubbar som dej i vårt forum.
Hälsningar
Gammal 2010-11-21, 21:23   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tackar för byggnaden.

Instämmer till fullo, med Benke.

Kommer att bli intressant, att följa tråden och se vad som dyker upp.
Gammal 2010-11-21, 22:07   #4
stickanw
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard Mera svenskt

Tack för mer svenska byggnader, det kan aldrig bli för många sådana.
Stickanw

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 22:24   #5
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Ska bli intressant att se vad som kommer ur det här .

Lite extra intressant, och nostalgiskt, känns det för mej, eftersom att jag
faktiskt har åkt tåg åtskilliga mil på just den där banansträckningen, inkl. "snutten" till Strömsund.
Morsan var nämligen född, och uppvuxen, i Häggenås, som ligger några mil norr om Östersund, utefter inlandsbanan.
Vart mycket att man tillbringade bl.a stora delar av sommar- och vinterloven hos mormor & morfar (alltså i morsans föräldrahem), och på den tiden (60-talet) var det lika vanligt att man tog rälsbussen, som den vanliga bussen, när det skulle till att storhandlas, eller om man bara skulle hälsa på annan släkt & bekanta.
Extra roligt var det när morfar åkte med någon gång ibland, för han kunnde alltid berätta gammla rallarminnen om alla platser man passerad, eftersom att han i sin ungdom jobbade som rallare, och var med när just den järnvägen byggdes.
Gammal 2010-11-21, 22:47   #6
bear
Medlem

Standard

Kul med alla glada tillrop kring projektet. Sitter nu och filar på stationshus av den typ som fanns i Åskot, Lit, Häggenås, Norderåsen, Munkflohögen, Jämtlands Sikås samt Hallviken.

Inser just att Ekan's hemstation alltså är på gång i modell nu.

Borde vara någon kväll till med 3d modellen, sedan börjar det stora jobbet med att bena ut exakt vara alla fönster skall sitta och få färdigt texturen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (114.5 KB, 251 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 23:14   #7
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Intressant ... och snyggt.
Svenska byggnader kan man aldrig få nog av, vare sig de är järnvägsrelaterade eller ej.

En fråga angående något jag funderat över men inte provat själv än:
Går det att lägga till en mesh för skuggor på byggnader på samma sätt som man gör med lok och vagnar?
Det är i så fall något som skulle lyfta denna och kommande byggnader ytterligare ett steg.

Lycka till med fortsättningen.
mvh ... Mats
Gammal 2010-11-25, 23:31   #8
bear
Medlem

Standard

Arbetet går lite sakta vidare, kommer nog att ha lite mera tid att sitta med det nästa vecka. Men nu har i alla fall de flesta detaljerna, som takonsoller, trappor vindskenor mm börjat komma på plats. Man inser också att man kommer att behöva göra LOD till huset men med tanke på att det kommer att vara så stort och stå så nära huset bör man nog lägga detaljnivån i närheten av den på fordonen.

Mats, vad gäller skuggorna så verkar dokumentationen jag har hittat tyda på att det inte skall gå men jag skall göra ett försök när jag plockar in den i trainz så får vi se hur det går.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (92.1 KB, 210 visningar)
Gammal 2010-12-01, 20:21   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tackar så mycket, för stationshuset.
Gammal 2010-12-01, 20:40   #10
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Bugar och tackar för svenskt - även om det är långt från Skåne.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 14:31   #11
bear
Medlem

Standard Så då var ett första godsmagasin också färdigt

Efterssom folk inte kunde hålla sig ifrån att kommentera i download så får vi se var det dyker upp någonstans.

Just nu har gubbarna på lagret lyckats stuva in godsmagasinet i sig själv i väntan på avhämtning. Troligen finns den på DLS som ett par dagar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (66.0 KB, 122 visningar)
Gammal 2010-12-02, 17:13   #12
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Mycket snyggt jobbat .
Du lyckas verkligen få till helt rätt stuk på "kåkarna" må jag säga.

Det blir väl dags att "möblera" om en del på sin egen inlandsbana, nu när du producerar "riktiga" byggnader .
Gammal 2010-12-02, 17:15   #13
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

vad ska man säga..
hur gör du dina texurer, dom är ju underbara!
Gammal 2010-12-02, 17:46   #14
bear
Medlem

Standard

Mot min egen religiösa övertygelse så använder jag texturer från www.cgtextures.com Det är bara att skaffa ett gratiskonto och hämta ned det man vill ha. Sedan är det i princip bara att klippa/klistra och leka med färger och ljus i Gimp till det ser ut som man vill ha det.

Fönsterna är lite specialare, det är nämligen orginalritningen där det vita är bytt till genomskinligt och sedan 40% genomskinlighet uppe på en bakgrund av smutsvitt och en toning mellan mörk och mörkareblått. Det tog ett tag innan jag fick till något som jag var rimligt nöjd med men det här får duga...
Gammal 2010-12-03, 13:11   #15
bear
Medlem

Standard Dagens godsmagasin

Dagens godsmagasin är stuvat i en kontainer och på väg till australien.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (171.9 KB, 91 visningar)
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13.