![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej
Efter att nu lyckats importera en kub med textur i Trainz så tänkte jag hugga in på något mer avancerat. Så nu kommer några frågor - jag ber om ursäkt om de ställts förr men jag tycker att några av guidelinsen (som i TS2006ans guide för skapande) känns lite outdated liksom. 1) Vad är acceptabla mängder polygoner för? a) Hus b) Vagnar c) Lok 2) Om du gör ett fönster - gör man då: a) ett hål (och då skall alltså objektet vara ihåligt?) b) en textur för fönstret och skiter i att göra hål? 3) Kan man byt ut hjulen på t.ex. Hilding Carlsson bussarna? Alltså bara hjulen? Jag skulle vilja spåra om några till 891 mm 4) Broar och övergångar Varför finns det en massa sådana som inte lånar rälsen från omgivande räls? Går det inte att få rätt räls automatiskt utan måste den som göra bron lägga rätt räls? Jag undrar för jag har problem med 891mm broar - saknas liksom... //Mvh Mathias |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Lan har skrivit en tråd någonstans om mängden som han har upptäckt/utfroskat
1a) så lite som möjligt på dessa är alltid bra ![]() Då hus oftast kommer i stora mängder brevid varandra, så kan det vara smart att försöka hålla nere på mängden. I de simplaste fallen så hamnar väl ett vanligt trähus på under 100, så man kan göra rätt mycket med små medel. 1b) & c) Lans alla objekt hamnar väl på några tusen. så 10 000 är väl inte omöjligt. Tänk då på att LOD är trevligt, spec med vagnar, då dom är många ![]() 2a) beror på vilket program du använder dig av. Gmax/3d studio max finns denna guide: http://www.ianztrainz.com.au/tutorial1.htm 2b) Förstod inte frågan helt, så därför kanske mitt svar är luddigt Om du har en väggtextur är det bara att placera ut fönstrana direkt på dessa, så får du icke genomskinliga fönster. alt så är det bara att lägga en plan yta framför där fönstret ska vara och sätta textur på denna 3) ja, bara byta ut boggin på tåget till en som är 891 mm. Ska du bara använda den själv så behövs inget tillstånd, men ska du ladda upp den så kom ihåg att sök tillstånd för det 4) Övergångar: de flesta gör det. Gör dom det inte så är det en ändring i config.txt som behövs bara, läs CCG. Dock har väl flertalet nergröpningar vid spåret, så då kommer det se konstigt ut när spåret hår på ett annat ställe. Broar: man bestämmer en typ av spår som används, denna går att ändra i config.txt. Skaparen av bron kan ha haft ett syfte med detta, för att tex de spåret smälter bäst in. Bygg din egen är väl tipset ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
1)
a) Hus: Beror på, byggnader som står nära spåret kan ju tillåtas att ha högre polygonvärden, men annars ska du sträva efter att ha så få polygoner som det är möjligt. b) Vagnar: Beror på också, vagnar som skall förekomma i stora mängder (malmvagnar t.ex.) bör ha färre, gärna runt 2000-3000, men annars kan du nog för en passagerarvagn ligga på 7000-10000 bara för korgen. Tänk på att boggier tar lite polygoner också. (mina teakvagnar ligger säkert på 15000 poly/st med boggier) Men som sagt, sträva efter att ha så låga värden som möjligt, ta bort saker som är onödiga. Rekommenderat, kanske 7000 /godsvagn, 10000/passagerarvagn, alla delar inräknade. c) Lok: Beror på... Ett ånglok är väl det som drar mest, och eftersom de förekommer i små antal så kan man dra på ordentligt. Men inte över 20 000 för ett helt lok, med alla detaljer. Mitt Y3a-lok ligger just nu på 7000 polygoner och jag siktar på att landa under 10 000, vilket jag skulle rekommendera. Och då är det en detaljerad modell! 2) Det beror på. Om du kör lowpolymodellering, som när du gör ett vanligt hus, så använd texturvarianten. Om du bygger ett stationshus eller ett rullande fordon, gröpa ur och ha riktiga fönster. Och då måste du förstås göra en enkel interiör på modellen. 3) Ja, det går. I configfilen så finns det en container som heter bogey. Byt bara ut kuiden till den önskade. Men det lättaste är nog att kontakta han som konverterade den (Bear?) och fråga lite snällt om han inte skulle kunna göra en smalspårsvariant av boggien. 4) De finns för att de är skapade för att stå på ett visst ställe på en viss bana, utan en tanke på att någon annan skulle vilja ha den på sin bana. De flesta går att fixa genom att ändra värdet på useadjoiningtracktype 0, till 1.
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Tack så mycket för svaren Korvtiger och Leoj.
Jag hoppas komma med några kreationer här. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Vad gäller HC bussarna så finns de redan i 891 och 1067 versioner till MSTS så det är bara en fråga om att konvertera dessa till Trainz. Dock är det en hel del jobb och jag kommer inte att ha tid närmaste tiden. Det är KwM här på forumet som har gjort bussarna.
![]() |