![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Jag har läst den här:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...Normal_Mapping och tycker det verkar som att det som kallas "normal map" i Trainz mera är det som kallas "bump map" i vanliga 3D program, förutom att den är i färg istället för svartvit? Du ser ju till och med ut att använda bump map kanalen i 3DSMax ju enligt bilden? Har jag också begripit det rätt att man inte kan använda en vanlig bump map i Trainz mao utan det är en normal map som funkar som bump map? Eller är jag förvirrad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Vad som är "vanlig" bump map lämnar jag därhän men normal map är den färgglada och height map är gråskale varianten och alla hamnar väl under epitet bump map även om dom fungerar lite olika speciellt på shader-nivå(normalerna är färdigberäknade i normal map medan de måste beräknas i height map varianten). I RW är det normal map(rgb) som gäller och det lär vara samma i Trainz. Snurrade jag bara till det ännu mer nu?
![]()
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Glömde att tipsa om ett trevligt program som är gratis i kommandoradsvariant som kan konvertera mellan olika varianter http://shadermap.com/
![]()
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Jag blir inte klokare när jag läser Trainz wikin tyvärr.
Är det så att normala, enkla och använda (samt framförallt snabba att lägga in) bump maps inte går att använda i Trainz? Dvs det klassiska sättet om man t.ex. vill ha struktur på en tegelvägg, att lägga in en bump map funkar inte? Utan om jag vill ha den här strukturen måste jag skapa en normal map - vilket är 100ggr svårare. Att lägga in en bump map är ju bara att ta texturen, göra den svartvit samt eventuellt lägga till lite skärpa mm. Att göra en normal map inkluderar ju stegen, om man vill t.ex. göra en vägg: *) modellera varje j-kla sten i väggen *) göra en lowpoly version av väggen *) "baka" en normal map av highpoly versionen *) applicera normal mapen på lowpoly objektet. Jämför detta med att lägga in en bump map - det tar minst 10 gånger längre tid och resultatet blir inte bättre! Har jag fattat det rätt att bump map inte stödjs i Trainz utan det är denna enormt omständiga väg man måste gå för att göra en normal map istället? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Normal och bump är samma sak..
Eller normal är en metod för att uppnå bump såvitt jag vet går det att både använda gråskala och färgad, de fyller samma funktion Finns mer exempel på sidan, typ där man gör en vagn, hittar den inte nu. Det jobbiga sättet som du beskriver: ?? http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...al_maps_in_Max Kan visa exempel när jag kommer hem
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam Senast redigerad av leoj den 2011-03-24 klockan 11:20. Anledning: skrev om lite |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Bump maps är svartvita (du kan använda färg men då konverteras de internt till svartvit för effekten) medan normal maps är i färg. Bump maps lägger du dessutom bara till med en textur på ett enkelt sätt - det normala med en normal map är att man först skapar ett högupplöst objekt och sen "bakar" en textur av detta som man sedan applicerar som normal map på ett lågupplöst objekt. I princip alla 3D program har stöd för bump maps men normal maps är nyare och stödjs inte av alla - mitt 3D program stödjer t.ex. inte normal maps men däremot bump maps. Blender stödjer båda. Läs här vad Blender skriver: http://wiki.blender.org/index.php/Do...nd_Normal_Maps |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Det exemplet med normal mapping jag var ute efter
http://en.wikibooks.org/wiki/Trainz/...pping_(TRS2009)
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Bifogar ett exempel på ett plan med någon slags stentextur. 1. Diffuse textur 2. Bumpmap eller vad vi nu kallar det 3. Normal map skapad med programmet jag länkade ovan 4. Resultat i RW(vänster utan bumpning) Resultatet är ju inte bra(kan bli mycket bättre om man lägger ner mer tid än 2min ![]()
![]() |