Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-13, 19:56   #1
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Question Svenskt normalspår anno 1930

Hej

Spyfrog och jag har lärt oss den hårda vägen att inte lita på andra kreatörers assetar som ligger på DLS. Åtminstone inte för nyckelkomponenter som spår.

Och DONJ behöver ganska mycket normalspår som korsar vår bana.

Det normalspår vi använde försvann på något sätt och nu får vi lägga ut det på nytt, Buhhhu. (Det var inte något spår från vårt forum utan ett av McGuirel).
Vad vi har kvar är de gråa prickstreckade linjerna som säger "missing KUID" och såvitt jag kan klura ut så går det inte att avända någon replace funktion då.

Så när vi nu gör om DONJ;s spår till modern stiched track i två versioner (med och utan bank under banvallen) så tänkte vi göra likadant med de normalspår vi behöver.

Det vi vill eftersträva är normalt SJ spår ca 1930 så som det skulle ha sett ut på norra stambanan och ostkustbanan.

Jag har försökt bygga ett spikat spår med rätt slipers dimentioner och avstånd och 30 kg/m spårprofil.

Men nu behöver vi era kritiska ögon. Vad ser fel ut. Gruset, spikarna färger, ja vad bör vi förbättra?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg normalspår.jpg (163.5 KB, 159 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2012-04-13 klockan 21:50.
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 19:59   #2
rac_hammer
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Ballasten borde vara lite mörkare och lite mer rostfärgad ut efter skenorna...men framför allt mörkare mer grå om du är med annars tycker jag det ser fint ut
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 20:45   #3
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Kreosot var ju tidens mode. Nyimpregnerade var rätt svarta i färgen, nästa som om dom var tjärstrukna. Med tiden bleknade dom och blev tråkigt gråa i färgen.

Å andra sidan ser dina trevligare ut - och kreosottiden bör helst placera i glömskans töcken. Banvaktare Nils Larsson predikade för mig om vådan att röra vid nyinpregnerade slipers barhänt. Då svullnade händerna upp och blev röda liksom underarmen.

Björn: Ingen kreosot, tack.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 21:01   #4
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Det normalspår vi använde försvann på något sätt och nu får vi lägga ut det på nytt, Buhhhu. (Det var inte något spår från vårt forum utan ett av McGuirel).
Vad vi har kvar är de gråa prickstreckade linjerna som säger "missing KUID" och såvitt jag kan klura ut så går det inte att avända någon replace funktion då.
Men nog sjutton låg väl iaf Ostkustbanan kvar? Det var väl bara SJ jag hann byta ut rälsen på?? Vilket iofs var illa nog eftersom jag svor ganska mkt när jag gjorde Ockelbo bangård....

För övrigt tycker jag rälsen ser väldigt bra ut. Men vi kanske skall ha mörkare slipers då - DONJ körde mest med oinpregnerade slipers (pga man inte hade underlagsplattor heller så höll de så illa så impregneringen hade inte hjälpt) men SJ och OKB körde med kreosot (jag reserverar mig för om OKB gjorde det men jag gissar så)....

Slutligen vill jag återigen berömma Björns kreativitet. Han är som en egen konstruktionsbyrå som hela tiden kommer med fantastiska nya saker. Själv hinner jag nästan inte hålla jämn takt med att enbart installera.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 21:39   #5
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Jag tror att du bör mörka kanterna på sliprarna, ev lägga lite tjockare skugga runt sliprarna(precis i kanten bara) i ballasttexturen, nu ser det ut som om sliprarna och ballasten inte hör ihop utan är ihopklippta.

Sedan, vad använder du för slipersmått och -avstånd? Känns lite skumt dimensionerat. Vad är det för rälsvikt? Ger du mig det så kan jag tala om hur slipersavstånden skall vara enligt SJ's standardmått.
Gammal 2012-04-14, 14:06   #6
bjornl
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag tror att du bör mörka kanterna på sliprarna, ev lägga lite tjockare skugga runt sliprarna(precis i kanten bara) i ballasttexturen, nu ser det ut som om sliprarna och ballasten inte hör ihop utan är ihopklippta.

Sedan, vad använder du för slipersmått och -avstånd? Känns lite skumt dimensionerat. Vad är det för rälsvikt? Ger du mig det så kan jag tala om hur slipersavstånden skall vara enligt SJ's standardmått.
Hej

Tack för alla kommentarer jag skall labba lite med texturerna.

Jo Korvtiger, i brist på innehavd Banlära från 1916 (nått jag snart måste åtgärda) så tittade jag på den ritningsdatabas som du lagt upp på forumet och valde denna:
http://www.port.se/gmjs/main.asp?id=65 (Buffertar, koppel, boggier, spåravstånd mm i fina samlingar.)

Utifrån den modellerade jag utkastet med 30 kg/m rälsvikt, slipers som är 0,225 m breda och 2,7 m långa.
Avstånd mellan sliprarnas mittlinje är 0,685 vilket verkar ligga mitt i intervallet mellan 770-630 mm som anges som SJ mått en bit in på 1900 talet.

Banvallen stämmer inte riktigt med deras mått utan den är eg. för liten både i bredd och höjd.

Men den är i sin tur modellerad efter bredd och höjd på de normalspår som ni andra, Ekan och LAn t.ex har lagt ut på forumet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg slipers.jpg (149.8 KB, 128 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2012-04-14 klockan 15:18.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 15:42   #7
bjornl
Medlem

Standard

hej

Här är samam spår med mer definierade skuggor som Korvtiger föreslor och en lite gråare banvall med inslag av rost som Rc_Hammer tyckte.

Vad säger ni, blir det mera korrekt?

Nu skall jag ge mig på rälsspiken tror jag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg track.jpg (134.6 KB, 123 visningar)
Gammal 2012-04-14, 16:23   #8
bjornl
Medlem

Standard

Ytterligare uppdaterat spår.

Ännu tydligare skugga alldeles vid slipersarna och lattat och duppelspikat spår.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg track2.jpg (104.8 KB, 119 visningar)
Gammal 2012-04-14, 17:39   #9
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Snyggt bjornl .
Som jag burkar pladdra om, SKUGGOR, SKUGGOR, dom gör allting mycket mer levande (och verkligt) .
Gammal 2012-04-14, 18:11   #10
rac_hammer
Medlem

Standard

Snyggt det glädjer en rallare
Gammal 2012-04-14, 18:18   #11
rac_hammer
Medlem

Standard

föresten finns det chansen att du fixar några annimerade objekt växlar typ som chp växlarna i samma stuk?
Gammal 2012-04-14, 20:50   #12
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Ytterligare uppdaterat spår.

Ännu tydligare skugga alldeles vid slipersarna och lattat och duppelspikat spår.
Skulle 891mm spåret kunna få samma skuggbehandling? Det tror jag skulle lyfta det ännu lite mera.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 23:46   #13
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Normalt sett är det väll två spik på insidan och en centrerad på utsidan inte två på varje sida. Detta gäller åtminstone alla upp som jag har haft att göra med utom vissa skarvplattor som bara har två diagonalt placerade hål.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 10:09   #14
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Sjukt snyggt =D

Får kanske jobba lite med alla varianter jag har liggandes någonstans =)
Gammal 2012-04-15, 12:05   #15
bjornl
Medlem

Standard

Hej och tack för alla snälla komentarer!

Bear, jag kommer att göra som du säger med rälsspiken på utsidan och bara ha en.

Jodå spyfrog, 891 spåren håller på att få samma behandling så kommer jag att släppa alla som ett paket.

Sedan skall jag göra trerskensspår som matchar och sen får vi se om det kan bli en växel eller så.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:59.