![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
A och närmare bestämt A 1021 byggt 1909.
Vad jag gjort för konvertering från A2 1004 till A typ är utbyte av BGB panna till A panna. A pannan hade något mindre diameter 150 cm till skillnad fran BGB pannans 160 cm. Dessutom har jag byggt rökskydd "elefantöron", som ju även E10 och vissa A6 lok en gång i tiden hade. Vad är det för konstig skorsten loket har? Jo, "finsk" skorsten för vedeldning Nån som har måtten på skorstenen? Jag har bara 2 foton från 1940 talet (A1012 och A1021) att gå efter. Dessutom kommer ju A tendern att se lite annorlunda ut i jämförelse med en koltender. Det var ju nån som tog upp oljeeldade lok för en tid sen, men vi börjar med vedeldade ånglok. Bifogar också en bild från 1945 av det vedeldade 1012. A loken 1008, 1012,1021 och 1022 utrustades för vedeldning 1941. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Ser riktigt bra ut
![]()
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2012-01-17 klockan 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Vad kul, vovven47, att du fortsätter bygga vackra ånglok! Har man stått brevid en av dessa väldiga maskiner och räckt med näsan upp till koppelstången i översta läget, trots att man är över medellängd, så måste man bara beundra dessa teknikens underverk!
Vad är väl en Toyota Corolla jämfört med dessa? Leksaker och småpotatis!? Lycka till:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Ser bra ut vovven och en klok policy att undvika slidstyrningar!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Ja, så var vedtendern så gott som "klar", men det finns ju alltid detaljer att rätta till.....
Kolla det extra stödet för vedboxen på tendern. Detta måsta vara ledstången från den tid då loket var kol eldat. Kolla rödmarkeringen bild 2. Detta lok, A1021, fick vedeldning från 1941 och förblev så fram till 1951. På loket jobbade då även en vedlämpare (förutom förare och eldare) på tendern. Denne hade som uppgift att skjuta fram veden så att eldaren lättare skulle komma åt veden. Under denna tid var loket bl.a stationerat i Småland: Alvesta, Nässjö och Kalmar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 864
|
![]()
Ser riktigt bra ut vovven!
![]() ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Snart leveransklart:
Detta ånglok levererades 1909 och då till Göteborg. Loket fick sin A tender tillkopplad 1910. Framtill 1939 var detta lok stationerat i bl.a Norrköping, Kristinehamn och Gävle. År 1930 ombyggdes loket till sexkopplat och pannan utbyttes till en BGB panna (SJ typ A2). Pannan borttogs redan 1939 och ersattes med den ursprugliga A pannan. Utrustning för vedeldning installerades 1941 och nedtogs först 1951.Under perioden 1945-1957 tänstgjorde loket bl.a i Nässjö,Alvesta, Kalmar och Gävle. Loket slopades 1969 för att sedan skrotas i Vislanda 1970. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Är det nån som vet om man kan ladda hem eldaren i hytten i gmax format?
Har förgäves letat på Auran hemsida.....och gett upp! Varför jag frågar beror på att eldaren inte använde nån skyffel på vedeldade lok utan endast sina händer. Veden kunde vara upptill en meter lång! Puuh, vilket jobb och man förstår att även en vedlämpare behövdes på tendern. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hela PB15-hytten finns på Trainz Art Creation CD2 Pack9 och där finns gmaxfiler till alla reglage men till coalman finns bara 3Dmax-filer och dom är gjorda i en långt senare version av 3Dmax än den jag förfogar över så om jag försöker exportera till 3DS så exporteras alla bones men animationen fungerar ej, dessutom är meshen en enda chunk så man måste "stycka" Coalman och länka varje kroppsdel till rätt bone. Jag gjorde ett försök för några år sedan men gav upp!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |